Jak získat početné publikum k přímému oslovení a přitom nekrást? Toť otázka, kterou si dříve nebo později položí každý začínající nebo rozvíjející se podnikatelský subjekt, jehož bohatství se místo na účtu skrývá v entuziasmu a nadšení pro věc. Jednou z odpovědí mu bude Facebook. To je platforma, kde k úspěchu potřebuje přesně ten druh kapitálu, kterým oplývá. Ano, jde o běh na sakra dlouhou trať, ale s jistotou, že každý sparingpartner je potenciální zákazník. A pak, že cesta nemůže být cíl… Podívejte se na tipy, jak nahodit udičku na vaši cílovku a kterak o ni dále pečovat, když už jste ve spojení.
-
Nechte lidi nahlédnout za oponu
Myslíte, že by historky nebo fotky „behind the scenes“ z vašeho profesního života nikoho nezajímaly? Omyl. Divili byste se, kolik lidí rádo nakoukne do zákulisí zdánlivě všedních zaměstnání. Vždyť jedněmi z nejsledovanějších profilů na českém Twitteru jsou pokladní v nejmenovaném obchodním řetězci a strojvůdce, jejichž zážitky hltají desítky tisíc odběratelů. A přitom stačí tak málo – vyfotit, jak co probíhá nebo vtipnou formou popsat, co se zrovna v práci přihodilo. Přibližte lidem váš produkt a celý proces, který se za ním skrývá. Nahlédnutí pod pokličku ještě nemusí nutně znamenat vyzrazení know-how, že?
-
Reagujte na aktuální dění
Jednou to jsou červené trenýrky, podruhé prezidentská viróza, jindy Kájínkův propouštěcí outfit a někdy třeba plagiátorství paní ministryně. Naše politicko-společenská scéna je ukázkový bizár, který prakticky každý týden vyprodukuje nějakou kauzu, o níž se mluví. Buďte kreativní (ale zase ne za každou cenu) a udělejte při propagaci vašich služeb nějakou narážku na událost, která je zrovna trendy. Ukažte lidem, že jste schopni improvizovat a máte smysl pro humor. Takové příspěvky patří k nejsdílenějším.
-
Pozor na off-topic
Tento bod trochu navazuje na ten předešlý. Vím, že někdy máte v hlavě výborný příspěvek, o který se chcete podělit. Napadne vás něco vtipného, což svádí k okamžitému postnutí, ale mějte na paměti, že tohle není soukromý profil, nýbrž veřejná stránka reprezentující váš byznys. Držte se tématu, v němž podnikáte a nepublikujte něco, co s ním nijak nesouvisí. Kreativita a reagování na aktuální dění ano, ale pouze v kontextu vašich služeb.
-
Zahoďte chladný profesionalismus
Podnikáte v seriózním odvětví a nemůžete si dovolit být na webu přehnaně hraví? Může být, ale pro Facebook to neplatí. Tam je odměřenost pouze na obtíž. Zvolte pro psaní příspěvků i následné diskuze v komentářích přátelský, přívětivý a klidně i krapet neformální tón komunikace. I vážné věci lze podat s nadhledem a třeba i špetkou sebeironie, aniž byste přestali působit odborně na výši. Ba naopak, mnohdy se skutečná „klasa“ pozná právě tím, že opravdový expert nemá potřebu si něco dokazovat a brát se přehnaně vážně. Projeví se jako člověk a lidé k němu budou mít blíž.
-
Ujasněte si, jaký má každý příspěvek cíl
Nemůžete chtít všechno. Bylo by krásné, aby každý post měl milion lajků, tisíce sdílení, diskuze pod ním obsahovala stovky komentářů, a ještě vedl k rozkliknutí odkazu nebo návštěvě vaší stránky. Ale tak to bohužel nefunguje. Ještě před psaním příspěvku si rozmyslete, čeho jím chcete docílit. Na jeho konci pak vyzvěte k akci, aby i vašemu publiku bylo jasné, co se od něho požaduje.
Tak hurá na Facebook
… a pojďte napsat nový příspěvek. Nestylizujte se do někoho, kým nejste. Buďte přirození, autentičtí a lidští. Ukažte empatii, smysl pro humor a nechte nahlédnout za oponu svého podnikání. Budete se divit, kolik lidí zaujmete.