Chcete nakouknout pod pokličku copywritingu? Zajímá vás, jak psát článek? A proč vlastně „jenom“ článek?! Dobře napsaný text najde uplatnění i v PPC reklamě, e-mailech, propagačních produktech…Internetový marketing by byl bez skvělých textařů „nahraný“. Zvu vás do mojí kuchyně copywritera a prozradím i vám některý z receptů! 😉
Nic není zadarmo – „červenou knihovnu“ nečekejte!
Je to tak – jenom z vody se vařit nedá! Myslíte si, že sednete k počítači nebo čistému listu papíru (mimochodem – stále má kouzlo držet v ruce pero a vést tahy vytvářející „chutný pokrm“ pro oči…), smysluplné věty vám budou jen tak plynout a šup – úžasný článek je na světě?
Tak to chodí možná v té červené knihovně. Realita je prostá – učit se u zkušenějších, číst, hledat informace, znát pravidla a znovu se učit – bez každodenní poctivé práce na sobě sice můžete uvařit… Ale bude to „k jídlu“?
Jak jsem se „vyskytla“ v kouzelné, barevné a voňavé kuchyni chutných textů?
Znáte to jistě všichni. Někdy si s námi život či osud – dosaďte si sami – pěkně pohrává. Člověk si řekne: „To bych nemohl dělat…“, a dojde často do životní fáze, kdy mu přesně TO vstoupí do cesty.
I mě donutily okolnosti radikálně změnit profesi. Prošla jsem si etapou strachu, pochybování, nutkavého pocitu to vzdát… Ale časem – ani nevím jak – přerůstaly mé obavy v krásnou symbiózu mezi mnou a písmeny. Samozřejmě že si občas písmenka dělají, co chtějí a odmítají poslouchat. Přesto se už spolu domluvíme…a nakonec skočí do toho správného hrnce. 🙂
Emoce jsou základ!
Já to tak prostě mám… Můžu projít mnoho kurzů, kde naučí techniku, pravidla (a bez toho se neobejde žádný dobrý textař). Pokud se však na dané téma „nenacítím“, bude článek jako jídlo ze závodní jídelny – sice zasytí, ale vážně si čtenář pochutná??
Nic se ale nemá přehánět. Ani emoce… Říkáte si, že už jste z mé emocionální kuchyně tak nějak „přeslazení“? Tak to je super! Protože je načase si konečně naložit pořádnou porci informací, kterou jsem vám slíbila naservírovat. Takže…jdeme vařit! 😉
7 tipů do kuchařky „Jak psát článek“
Nedávno jsem dokončila online kurz pro copywritery. Pomohl mi získat další dílky do nekonečné skládačky umění psát texty. A s vámi se podělím o pár užitečných rad, jak psát články, aby se „četly“.
- Konkrétnost – myslete na to, kdo bude váš text číst; nebojte se jít do detailů; příliš obecný text nemusí být pro čtenáře dost srozumitelný, a ne vždy mu bude jasný smysl textu.
- Trpný rod – vyhněte se mu, pokud máte možnost použít v textu rod činný; před každým odevzdáním textu si projděte text ještě jednou a zaměřte se čistě na trpný rod.
- Zájmena – přivlastňovací zájmena dokážou z věty jednoduché udělat větu 2krát delší; škrtejte je, kdykoli je to možné; zjednodušíte věty a text plyne mnohem lépe.
- Fráze – pozor na prázdné fráze a složité větné konstrukce.
- Můžete – n e p o u ž í v e j t e; pokud v textu zvolíte jako výzvu sloveso „můžete“, nabízíte čtenáři variantu „nemusíte“.
- Citace – dobrý prostředek pro větší důvěryhodnost článku; ovšem citujte s citem.
- Nadpis – nakonec?? Ano, jako poslední krok po napsání článku vymýšlejte nadpis; je to nejdůležitější prvek článku; často rozhoduje, jestli jste článek nepsali zbytečně. Nezaujme nadpis, mám číst vůbec dál?! Prostě bez skvělého nadpisu nevíte, jak psát článek správně.
Pro koho vaříš – pro koho píšeš
Výborný kuchař vždy myslí na člověka, pro kterého vaří. Ptá se sám sebe: „Objednal bych si tohle jídlo? Chutnalo by mi?“
Výborný copywriter vždy myslí na člověka, pro kterého píše. Ptá se sám sebe: „Zaujal by mě tento článek? Přečetl bych ho?“
Bez neustálého celoživotního procesu vzdělávání nelze profesně růst… Vždy může být další jídlo chutnější a článek čtivější. Hlavně nikdy nezapomeňte vložit do jakékoliv činnosti kousek sebe. A to nás v žádném kurzu nenaučí…
Dobrou chuť a dobré čtení! 🙂