SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

7 tipů, jak vypilovat váš online copywriting k dokonalosti

V minulém článku jsme si vysvětlili 5 základních pravidel online copywritingu, takže už víte, jak by měl vypadat čtenářsky atraktivní text. Obecně. Dnes se na něj zaměříme konkrétně a projdeme si celý proces tvorby kvalitního obsahu. Tajemství úspěšného online copywritingu je totiž lehčí, než si myslíte. Nechte se zasvětit.

Úspěšný online copywriting v sedmi bodech

  1. Berte v potaz, pro koho píšete

Ač se to může zdát paradoxní, tak nejpodstatnější část online copywritingu přichází dlouho předtím, než začnete ťukat do klávesnice. Chcete, aby měl váš text úspěch?  Zohledněte jeho cílovou skupinu.

Píšete pro laickou veřejnost nebo bude článek spíše určený fundovaným znalcům daného oboru? Přejete si zaujmout mladší nebo starší obecenstvo? Existují nějaká specifika u vašich nejpravděpodobnějších zákazníků? Co je potěší, naštve a s jakými problémy se potýkají?

Zodpovězte si podobné otázky dříve, než se pustíte do práce. Rozmyslete si, kdo je váš adresát a přizpůsobte tomu jazyk, styl psaní i celkové vyznění textu. Ať je přínosný a srozumitelný pro ty, jímž je primárně určen.

  1. Ujasněte si, co je váš záměr

Online copywriting má mnoho cílových destinací a ke každé vede trochu jiná cesta. K přesvědčení návštěvníka ke koupi bude potřeba delšího textu, než v případě získání e-mailové adresy pro odběr newsletteru. Někde stačí jen kreativní slovní spojení, jinde je nezbytné na čtenáře zapůsobit prostřednictvím faktů. I výzvy k akci se pokaždé liší. Ujasněte si proto, co je vaším záměrem a koncipujte text tak, aby k tomuto cíli (a potažmo i konkrétní výzvě) celou dobu směřoval.

  1. Vytvořte si osnovu

Brainstorming je fajn technika. V online copywritingu hojně využívaná. Metodu volného psaní využívá drtivá většina „copíků“, ale pouze v rámci přípravy. Hledají tak inspiraci a získávají tím portfolio nápadů, z něhož odvodí strukturu textu. A té se už drží.

Zpracujte si bodovou osnovu, než začnete psát. Snížíte tím riziko, že „sejdete z cesty“ a odbočíte někam, kam jste nechtěli. A to je při absenci pevně stanovené linie velmi častý jev, což mohu potvrdit i z vlastní zkušenosti.

  1. Držte se nosné myšlenky

Nic nezmate mysl nebohého návštěvníka tak, jako chaotický a nepřehledný text. Pokud nastolíte nějaké témaneuhýbejte od něj. Rozvíjejte jej, hrajte si s ním, ale držte se ho. Smažte vše, co by mohlo odpoutat čtenářovu pozornost. Jinak hrozí, že si na konci článku už nevzpomene, o čem ze začátku pojednával.

  1. Vyvarujte se dlouhých souvětí

Já vím. Všichni toho máme hodně na srdci a chceme se o to podělit. Většinou prostřednictvím složitých větných konstrukcí, vždyť odbít to jednou větou by byl hřích, že? Omyl. Přehnaná slovní exhibice je jednou z nejčastějších chyb online copywritingu.

Lidé často nabízejí služby, které sice jsou „tak dobré, že to ani nejde popsat slovy,“ jenže oni se o to přesto snaží. Do největších detailů, samozřejmě.

Komplikované věty bývají těžko pochopitelné a mnohdy splývají do jednoho nepřehledného spletence. Pamatujete na povinnou četbu, jak jste trpěli při nekonečných větách Aloise Jiráska?

Já ano. A vaši čtenáři pravděpodobné také. Buďte proto struční, pište jednoduše a vždy k věci. S klidným srdcem smažte vše, co v textu být nemusí. Slovní vatu ani příběhy za oponou kromě vás nikdo neocení.

  1. Pomozte čtenáři udržet si pozornost

Při delší četbě se klíží zrak. Obzvláště, pokud je text jednotvárný. Chcete udržet pozornost čtenářů? Používejte mezititulky, zvýraznění textu, odrážky, číslování nebo infografiku.

Nedělejte odstavce o delším rozsahu než 6 řádků. Krátké pasáže mají dvě velké výhody. První tkví ve skutečnosti, že se v nich nikdy neztratíte.  Druhá spočívá v pozitivním psychologickém efektu. Lidské oko i mozek vnímají několik řádků jako snesitelnou délku nějakého sdělení. Těch pár vět přece stihneme přečíst během vteřiny, takže proč tomu nedat šanci? Online copywriting zkrátka zohledňuje i naše podvědomí.

  1. Ráno moudřejší večera

Jsou rčení, která platí nejen v životě, ale i online copywritingu. Tato stará pravda je jedním z nich. Ihned po napsání textu si nevšimnete skoro žádných překlepů a chyb i kdybyste si to po sobě četli desetkrát. Nechte svoje literární dítko odležet a pokud je to alespoň trochu možné, tak se na něj podívejte až druhý den. V opačném případě doporučuji si článek přečíst nahlas. Oči máte unavené, uši nikoli.

Chopte se pera a pojďte na to

Teď už je míček na vaší straně hřiště. Pište často, s chutí a zdokonalujte se v umění online copywritingu. Nebudu vám nic slibovat, ale jedno vím jistě-pokud budete dodržovat tyto zásady, půjdete správným směrem. Tak šťastnou cestu.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?

Představme si SEO v kostce. Search Engine Optimazation, neboli optimalizace webových stránek, představuje disciplínu, jejíž úkol je zajistit, aby se váš web zobrazoval na vybraná klíčová slova a slovní spojení na předních stranách vyhledávačů. Ideálně té první, samozřejmě. Dosáhnete toho pomocí vhodného nastavení formy a obsahu stránky pro automatizované zpracováni v Googlu, Bingu nebo Seznamu.

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba