SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Aktuální trendy v SEO

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Všechny cesty vedou do Říma. Toto pořekadlo zřejmě souvisí s tehdejšími představami o středu světa a pravděpodobně se datuje k roku 29 našeho letopočtu, kdy dal císař Augustus postavit u Saturnova chrámu na fóru Romanu tzv. zlatý milník. Ten stál na pomyslném středu říše a sbíhaly se k němu veškeré silnice, které z různých stran mířily k Římu. Lze ale dosáhnout toho, aby každé internetové putování příslušníků vaší cílové skupiny skrze vyhledávač vyústilo v návštěvu vašeho webu? Od toho je tu SEO. Jak vytvořit z vaší stránky zlatý milník žádoucí „cílovky“? Jděte s dobou, sledujte aktuální trendy v SEO. Nezůstávejte v on-line marketingové antice.

O čem si teď špitá markeťácká komunita aneb nejaktuálnější trendy v SEO

I SEO se neustále vyvíjí. Vyhledávače se přizpůsobují současným trendům, tudíž je potřebné, aby i optimalizace webových stránek dokázaly zachytit tempo a nezůstaly stát na místě.

Jedním z nejnovějších fenoménů, kterému znalci v oboru přikládají velkou váhu, je důraz na responzivní charakter každé stránky, aby byla stránka zobrazitelná a všechny její funkce plně funkční i na mobilních zařízeních. Tento jev potvrzuje i průzkum společnosti KPMG z roku 2016, který ukázal, že 75,6 % Čechů využívá internet v mobilu i pro vyhledávání.

S tím souvisí i trend přizpůsobení se hlasovému vyhledávání a schopnost reagovat na mluvený projev. Další sílicí faktor, na který je radno se zaměřit, představuje rychlost načtení stránky. V případě webů, jejichž služby se soustředí převážně na jeden region či nejbližší okolí, se pak čím dál tím více doporučuje provést lokální optimalizaci a upravit stránku za účelem propagace pro danou lokalitu, například přidáním jejího názvu do titulku.

RankBrain

Mezi aktuální trendy v SEO řadíme i RankBrain. To je algoritmus, o němž samotný Google prohlásil, že byl v loňském třetím nejdůležitějším hodnotícím faktorem pro organický výběr. RankBrain analyzuje a vyhodnocuje reakce uživatelů na výsledky vyhledávání.

Uveďme si příklad. Čekáte návštěvu a chcete je překvapit domácími muffiny, které jste buďto ještě v životě nepekli nebo už zapomněli, jak na ně. Automaticky kliknete na první nabídnutou položku, jenže chyba lávky – recept je odfláknutý, zjednodušený a má špatné uživatelské hodnocení. Zkrátka obsahová verze Evžena Oněgina. Zbytečný článek. Během pár vteřin tuto stránku opustíte a dáte šanci té, která byla v Google vyhledávači na třetí pozici.

To už je jiná liga. Přehledná, podrobná a srozumitelná, takže si ji necháte otevřenou na liště počítače, který si vezmete s sebou do kuchyně. Protože je přínosná a stojí za přečtení. Celkově tak na tomto webu strávíte mnohem více času než na prvním. A RankBrain to náležitě zohlední.

Pokud dostatek lidí okamžitě uteče z dosud první stránky, Google ji degraduje. Místo ní pak posune výš stránku, která má vysokou míru prokliku a na níž bývají uživatelé v průměru delší dobu. A z té „vaší“ třetí může být rázem v čele vyhledávacího pelotonu.

Featured snipped a optimalizace na klíčová témata a odpovědi

Všimli jste si, že někdy odpověď na váš dotaz najdete přímo na stránce výsledků vyhledávání, takže jste už nemuseli navštívit žádný z nabízených webů?

Jak vidíte na ilustračním obrázku, SERP obsahuje doplňující prvky, kde můžete najít dostačující odpověď na svůj dotaz, aniž byste složitě proklikávali řadu z nabízených výsledků.

Jedná se tedy o „nultou“ pozici, která se zobrazí ještě před stránkou na prvním místě vyhledávání. Dozvíte se, co potřebujete a ihned pod odpovědí zjistíte, komu za ni vděčíte. A ten někdo musí být opravdu kapacita v oboru, když z jeho stránek Google čerpá univerzální definice, že?

Ano, i takhle se buduje brand. Kdo je upřednostněn před wikipedií, toho je nejspíše záhodno brát vážně. Tomuto fenoménu se říká hledání bez klikání a mezi jeho hlavní instituty patří tzv. featured snipped. Jejich význam se neustále zvyšuje, jen za minulý rok se vzrostlo průměrné zastoupení featured snippet ve výsledku vyhledávání o 13 %, ale v některých odvětvích dokonce až o 25 %.

Nejsrozumitelnější vysvětlení bývají názorné příklady, tak pojďme na něj. Představte si, že máte e-shop s LED osvětlením. Určitě znáte vaši cílovou skupinu, takže si dokážete zodpovědět tyto otázky:

  • Co by mohli vaši potenciální zákazníci hledat?
  • Co je může zajímat?
  • S čím mohou mít problémy?

 

Vžijte se do své cílové skupiny a zkuste si sepsat všechny možné dotazy, které by mohli potenciální i skuteční klienti položit Googlu. Pokud někdo tuší, že existuje něco jako LED osvětlení, ale ještě ho nikdy nevlastnil a tím pádem je k němu zdravě skeptický, pravděpodobně se zeptá:

  • Co je LED?
  • Jaké jsou výhody LED osvětlení?
  • Jaká je životnost LED žárovky?
  • Je LED světlo škodlivé?

 

Ti, kteří už LED osvětlení mají a nepotřebují „přesvědčovat“ k prvotní investici se třeba ptají „Jak nainstalovat LED panely/reflektory/pásky“ atd.

Zjistěte si, na které dotazy z vašeho oboru se ve výsledku vyhledávání zobrazují featured snipped a optimalizujte obsah vašich stránek tak, aby reflektoval klíčová témata, otázka a odpovědi. Budujte značku a obecné povědomí o vaší firmě, aniž by vás někdo musel navštívil.

Videoobsah je důležitější, než kdy dřív

Respektovaná IT firma Cisco předpovídá, že koncem roku 2021 bude podíl online videí na veškeré návštěvnosti dosahovat až 80 %. Ano, čtete správně. Samozřejmě, že to jenom predikce, ale velmi fundovaná. A 4/5 virtuálního koláče návštěvnosti už je pěkná porce, nemyslíte?

Když už jsme u těch čísel, víte, jaký jsou dva nejpoužívanější vyhledávače na světě? První místo Googlu vás asi nepřekvapí, ale druhá pozice pro YouTube pravděpodobně ano. Máte co říct k vašemu oboru? Udělejte to i prostřednictvím videa. Můžete tímto způsobem nějak pomoci vašim zákazníkům? Natočte praktické návody, rady, tipy a triky, které by mohly být užitečné a doplňte jimi třeba článek i na blogu, prodloužíte tím čas, který stráví na vaší stránce.

Další výhoda tkví ve skutečnosti, že na YouTube je (myšleno mezi podnikateli) obecně poměrně malá konkurence, takže i několik užitečných videí vás může dostat mezi tamní špičku v oboru.

Tip: Všechna videa a jejich popisky optimalizujte s ohledem na SEO, posunete se tak i v Googlu.

Nezapomínejte na základy

Tak jsme si představili ty nejaktuálnější trendy v SEO, mějte ale na paměti, že výše zmíněné vychytávky slouží pouze coby inspirace, jak sekundárně vylepšit váš web. Primární složkou úspěchu je a vždy bude kombinace kvalitního obsahu a relevantních zpětných odkazů. Bez toho budete ve vyhledávači hluboko v poli poražených, kde vás RainBrain, hlasové vyhledávání ani YouTube nezachrání.

Chcete se dozvědět více informací a nejnovější aktuality z oblasti optimalizace pro vyhledávače? Vše podstatné najdete v našem souhrnném článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba