SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Budou copywriteři nahrazeni umělou inteligencí?

Konec copywriterů nejen v Čechách, ale i po celém světě? Zatím ne. Ale co není, může být. Největší americká banka JPMorgan dokončila tříleté testovací období, během kterého svěřila část marketingové komunikace do pomyslných rukou umělé inteligence. A výsledky mluví jasně – roboty přepsané reklamní texty měly 2-5* lepší výsledky než původní návrhy z lidského pera. Jak vypadá copywriting v podání umělé inteligence?

Fenomén artificial intelligence

Technický pokrok nezastavíš a fenomén umělé inteligence tak průběžně proniká do dalších oblastí lidského života. Zejména pak v průmyslu, kde precizně naprogramovaní roboti bez keců a přestávky makají.. A vypadá to, že vlna automatizace nesemele jenom automoto sféru. Já vždycky počítal s tím, že mojí profese se to týkat nebude, ale realita vypadá jinak.

Průkopníkem AI copywritingu je newyorská společnost Persado. Její databáze slov a frází po sedmi letech existence už čítá přes milion položek, ze kterých prostřednictvím nástrojů umělé inteligence vznikají nesmírně efektivní texty. Jejich kouzlo tkví především v dokonalé stylistice. Z empirických výzkumů vycházející matematické moduly totiž dokáží změnit stavbu vět a pořadí slov tak, aby působily co nejsilněji. Ukažme si to na názorných příkladech, kterak počítač upravil a zefektivnil lidské texty.

Copywriter vs. AI

Člověk: „POSPĚŠTE SI, KONČÍME 31. PROSINCE: získejte 5% cash back v supermarketech, velkoobchodech a na nákupy s Chase Pay!“

Umělá inteligence: „OHLEDNĚ VAŠÍ KARTY: Čeká na vás 5% cash back.“

Výsledek: umělá inteligence přinutila pětinásobek lidí ke kliknutí

Člověk„Získejte přístup k hotovosti z hypotéky z vašeho domova.“ + tlačítko „Prohlédnout“

Umělá inteligence: „Je to tak – uvolnit hotovost z hypotéky můžete z domova.“ + text na tlačítku „Klikněte pro žádost“

Výsledek: počítač přilákal téměř dvojnásobek zákazníků 

Člověk: „ČASOVĚ LIMITOVANÁ NABÍDKA: Vrátíme vám 5 USD v hotovosti, pokud přejdete na elektronickou komunikaci.“

Umělá inteligence: „Přejděte na elektronickou komunikaci a získejte 5 USD v hotovosti.“

Výsledek: text umělé inteligence zaznamenal dvakrát více prokliků

Vedení JPMorgan je s počítačovým copy spokojeno, ale zároveň hodlá i nadále spoléhat na lidské kreativce. Umělou inteligenci bude využívat především na úpravy, kontrolu a vyhodnocení textů, protože se dokážou odprostit od subjektivních názorů a profesních zkušeností, což člověk při nejlepší vůli zkrátka dokázat nemůže.

Největší americká banka však není jediným klientem nástroje Persado. Umělou inteligenci pro své copy používají například Vodafone, Microsoft, Sky, American Express nebo Dell. A právě na poslední jmenované společnosti si ukážeme další příklady počítačem zlepšených textů.

Jak to dopadlo v Dell?

Člověk: „Ponořte se hned teď do neuvěřitelné virtuální reality. Už nikdy neuvidíte hraní stejnýma očima.“

Umělá inteligence„Přinesli jsme vám virtuální realitu v její nejlepší podobě. Stačí si ji vzít.“

Výsledek? Nárůst CTR o 24 % a konverzí o 100 %.

Souhrnné statistiky mluví jasně. Společnost Dell díky spolupráci s umělou inteligencí na poli copywritingu zaznamenala nárůst:

  • click rate o 50 %,
  • konverze o 46 %,
  • návštěvnost webu o 22 %,
  • přidání do košíku o 77 %.

 

… a to není špatné, že?

V čem spočívá síla kreativních robotů?

Už jsme zmínili více než milion položek čítající studnici slov a frází, odproštění od předchozích zkušeností i absenci subjektivity, ale tyto faktory samy o sobě ještě výsledek nezaručí. Jaká další důležitá veličina stojí za takovým úspěchem umělé inteligence? Podle CEO a spoluzakladatele Persedo, Alexe Vratskidese, jde o precizní práci s daty.

Svůj sukces vysvětluje tím, že každý text v podání jeho robotu je matematickou odpovědí na konkrétní, daty determinovanou situaci. Na rozdíl od lidského copywritera tak může jednoznačně zdůvodnit (a poté i tvrdými fakty analyticky své rozhodnutí podpořit), proč zvolit právě tato slova v tomto pořadí.

Quo vadis, AI?

Proces robotizace začíná pronikat čím dál tím více i do oblasti marketingu. Jak bude tento trend pokračovat a kde se může zastavit? O tom  lze pouze spekulovat, ale zdá se, že počítačovým copy to rozhodně neskončí. Koneckonců i my v PTL se snažíme být průkopníkem na českém poli v oblasti nových technologiích, a tak testujeme nástroj na psaní textů za pomoci umělé inteligence, ale propouštění copywriterů se nechystá. A autor článku věří, že ani v dohledné době nebude 😉.

Zdroj: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/marketingove-texty-pro-jpmorgan-pise-umela-inteligence–ma-az-petkrat-lepsi-vysledky-nez-texty-psane-lidmi__s288x14676.html

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba