Konec copywriterů nejen v Čechách, ale i po celém světě? Zatím ne. Ale co není, může být. Největší americká banka JPMorgan dokončila tříleté testovací období, během kterého svěřila část marketingové komunikace do pomyslných rukou umělé inteligence. A výsledky mluví jasně – roboty přepsané reklamní texty měly 2-5* lepší výsledky než původní návrhy z lidského pera. Jak vypadá copywriting v podání umělé inteligence?
Fenomén artificial intelligence
Technický pokrok nezastavíš a fenomén umělé inteligence tak průběžně proniká do dalších oblastí lidského života. Zejména pak v průmyslu, kde precizně naprogramovaní roboti bez keců a přestávky makají.. A vypadá to, že vlna automatizace nesemele jenom automoto sféru. Já vždycky počítal s tím, že mojí profese se to týkat nebude, ale realita vypadá jinak.
Průkopníkem AI copywritingu je newyorská společnost Persado. Její databáze slov a frází po sedmi letech existence už čítá přes milion položek, ze kterých prostřednictvím nástrojů umělé inteligence vznikají nesmírně efektivní texty. Jejich kouzlo tkví především v dokonalé stylistice. Z empirických výzkumů vycházející matematické moduly totiž dokáží změnit stavbu vět a pořadí slov tak, aby působily co nejsilněji. Ukažme si to na názorných příkladech, kterak počítač upravil a zefektivnil lidské texty.
Copywriter vs. AI
Člověk: „POSPĚŠTE SI, KONČÍME 31. PROSINCE: získejte 5% cash back v supermarketech, velkoobchodech a na nákupy s Chase Pay!“
Umělá inteligence: „OHLEDNĚ VAŠÍ KARTY: Čeká na vás 5% cash back.“
Výsledek: umělá inteligence přinutila pětinásobek lidí ke kliknutí
Člověk: „Získejte přístup k hotovosti z hypotéky z vašeho domova.“ + tlačítko „Prohlédnout“
Umělá inteligence: „Je to tak – uvolnit hotovost z hypotéky můžete z domova.“ + text na tlačítku „Klikněte pro žádost“
Výsledek: počítač přilákal téměř dvojnásobek zákazníků
Člověk: „ČASOVĚ LIMITOVANÁ NABÍDKA: Vrátíme vám 5 USD v hotovosti, pokud přejdete na elektronickou komunikaci.“
Umělá inteligence: „Přejděte na elektronickou komunikaci a získejte 5 USD v hotovosti.“
Výsledek: text umělé inteligence zaznamenal dvakrát více prokliků

Vedení JPMorgan je s počítačovým copy spokojeno, ale zároveň hodlá i nadále spoléhat na lidské kreativce. Umělou inteligenci bude využívat především na úpravy, kontrolu a vyhodnocení textů, protože se dokážou odprostit od subjektivních názorů a profesních zkušeností, což člověk při nejlepší vůli zkrátka dokázat nemůže.
Největší americká banka však není jediným klientem nástroje Persado. Umělou inteligenci pro své copy používají například Vodafone, Microsoft, Sky, American Express nebo Dell. A právě na poslední jmenované společnosti si ukážeme další příklady počítačem zlepšených textů.
Jak to dopadlo v Dell?
Člověk: „Ponořte se hned teď do neuvěřitelné virtuální reality. Už nikdy neuvidíte hraní stejnýma očima.“
Umělá inteligence: „Přinesli jsme vám virtuální realitu v její nejlepší podobě. Stačí si ji vzít.“
Výsledek? Nárůst CTR o 24 % a konverzí o 100 %.

Souhrnné statistiky mluví jasně. Společnost Dell díky spolupráci s umělou inteligencí na poli copywritingu zaznamenala nárůst:
- click rate o 50 %,
- konverze o 46 %,
- návštěvnost webu o 22 %,
- přidání do košíku o 77 %.
… a to není špatné, že?
V čem spočívá síla kreativních robotů?
Už jsme zmínili více než milion položek čítající studnici slov a frází, odproštění od předchozích zkušeností i absenci subjektivity, ale tyto faktory samy o sobě ještě výsledek nezaručí. Jaká další důležitá veličina stojí za takovým úspěchem umělé inteligence? Podle CEO a spoluzakladatele Persedo, Alexe Vratskidese, jde o precizní práci s daty.
Svůj sukces vysvětluje tím, že každý text v podání jeho robotu je matematickou odpovědí na konkrétní, daty determinovanou situaci. Na rozdíl od lidského copywritera tak může jednoznačně zdůvodnit (a poté i tvrdými fakty analyticky své rozhodnutí podpořit), proč zvolit právě tato slova v tomto pořadí.
Quo vadis, AI?
Proces robotizace začíná pronikat čím dál tím více i do oblasti marketingu. Jak bude tento trend pokračovat a kde se může zastavit? O tom lze pouze spekulovat, ale zdá se, že počítačovým copy to rozhodně neskončí. Koneckonců i my v PTL se snažíme být průkopníkem na českém poli v oblasti nových technologiích, a tak testujeme nástroj na psaní textů za pomoci umělé inteligence, ale propouštění copywriterů se nechystá. A autor článku věří, že ani v dohledné době nebude 😉.
Zdroj: https://www.focus-age.cz/m-journal/aktuality/marketingove-texty-pro-jpmorgan-pise-umela-inteligence–ma-az-petkrat-lepsi-vysledky-nez-texty-psane-lidmi__s288x14676.html