SEO
ZDARMA

Specialista na on-line marketing

Co je UX?
Úterý, 6 Listopad 2018 / RUBRIKA:

Co je UX?

Setkali jste se s tajemnou zkratkou UX?  Už jsem zaslechl názory, že jde o kosmický program Elona Muska, sequel ke kultovnímu seriálu s Mulderem a Scullyovou nebo jen mimořádně odfláknutý název scifi filmu. Kéž by. Pravda je trochu jinde. A bohužel není ani zdaleka tolik mysteriózní, jak by se mohlo zdát. UX (z anglického User experience) značí uživatelský prožitek. To zní abstraktně, že? Podobně, jako třeba X faktor, jenže realita je neúprosně prostá– udělat produkt co nejlépe použitelným. Tak, aby každý ihned věděl, s čím má tu čest a jak by s tím měl nakládat.

Donald Norman, otec-zakladatel fenoménu UX, tento princip použitelnosti vysvětloval uživatelský prožitek prostřednictvím analogie s otevíráním různých typů dveří. Jedny otevíráte zatlačením, jiné musíte potáhnout, ale někdy omylem narazíte do skla, které jste si spletli s ultramoderními tenkými dveřmi. Zkrátka je fajn mít jistotu, že to, čím zrovna chcete projít, jsou opravdu dveře. A ideálně hned rozpoznat, z které strany se otevírají a jak. To, že se ještě dnes pravidelně setkáváme s vysvětlujícími nápisy „tlačit“ nebo „táhnout“ je důsledkem nedostatečného uživatelského prožitku v oblasti dveřního průmyslu 😊.

UX se netýká jenom on-line produktů a webů, ale na internetu je samozřejmě vidět nejvíc. I když… Uživatelský prožitek by měl být na první pohled neviditelný. Znáte ten pocit, když vše šlape jako hodinky a vy si ani neuvědomíte, že by se něco mohlo zadrhnout?  Přijdete na web, ihned se zorientujete, víte, co kde najít, co dělat, pokud chcete tohle nebo tamto. To je názorný příklad kvalitního UX.

Uživatelský prožitek je silně orientován na uživatele a jeho potřeby. Volně přeloženo – měli byste předvídat chování a touhy návštěvníků vašich stránek. Co na webu hledá? Naservírujte mu to přímo pod nos, ať se nezdržuje. Uvítal by u nabízených produktů nebo služeb videonávod nebo videorecenze? Dopřejte mu to. A co takhle chatbox? Zvažte všechny možnosti, jak mu zjednodušit, zpříjemnit a zrychlit dosažení toho, co chce a potřebuje.

Jaké jsou aktuální trendy v UX?

  • Mikroanimace – „živá“ grafická animace, která se bude ve smyčce opakovat. Rotující nebo roztahující buttonek upoutá pozornost a tím, že vás „nenechá na pokoji“ i vybídne k akci.
  • Větší využívání videa – snímky na pozadí stránky, videorecenze, vlogy, návody k použití atd.
  • Hlasové vyhledávání – když už surfujete na mobilu, tak proč se namáhat ťukáním do klávesnice? Do telefonu se přece mluví, tak mluvte. A vyhledávejte hlasem. V zahraničí už relativně běžná věc, ale časem se dočkáme i u nás.

Deus ex UX

Dopřejte vašim návštěvníkům co nejlepší uživatelský prožitek. Zkuste se vcítit do jejich kůže, představte si jejich potřeby a uzpůsobte jim svůj web, ať projede nabídkou služeb ke koupi jak nůž máslem. Není nic horšího, než když se ztratíte v nepřehledně roztříděné kategorizaci zboží nebo chcete vytvořit objednávku, ale nevíte jak. Nevkusná grafika také zrovna nepotěší a snadno odradí od nákupu. Přehršel textu nebo rádoby vtipná kreativa to samé. Mějte proto na paměti, že nejlepší UX je často prachobyčejný selský rozum.

 

 

SDÍLEJ:
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

×
TOP
Podpora