SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Google představuje nový algoritmus vyhledávání. Jde o největší změnu za posledních 5 let

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Už brzy by se nám mělo vyhledávat v Googlu zase o něco lépe. Kalifornský gigant nám totiž bude schopen pomoci najít to, co doopravdy hledáme, když my sami ten požadavek nedokážeme správně zformulovat. K tomu poslouží algoritmus BERT, díky němuž začne vyhledávač myslet více jako člověk a prostřednictvím speciální technologie k pochopení přirozeného jazyka vyhodnotí, co jsme tím leckdy nešikovně zvoleným slovem nebo nesprávně použitou frází ve skutečnosti mysleli. Ovlivnit má výsledky u jednoho z deseti vyhledávacích dotazů.

Proces vyhledávání je věda. A co nevidět to bude platit víc než kdy dřív. BERT totiž funguje na bázi umělé inteligence, ale zároveň využívá i neuronové sítě. Proto jde o největší technologický posun ve vyhledávání Googlu za posledních 5 let, kdy byl do chodu uveden algoritmus RankBrain.

Co je BERT?

Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) dokáže posoudit význam zvoleného slova či fráze a zasadit ho do správného kontextu ve vztahu ke všem dalším slovům u vyhledávácího dotazu na základě analýzy vyhodnocení výrazů před ním a za ním. Tímto způsobem tak dokáže poměrně přesně odhadnout (a napovědět), jaký je záměr našeho vyhledávání a co by nás mohlo uspokojit.

Kde se s ním setkáme?

Algoritmus BERT najde uplatnění především u delších vyhledávacích dotazů, například v situacích, kdy Googlíme ne jedno slovo či krátké sousloví, ale celé věty. Jeho efekt se projeví i u featured snippets, v nichž se nám po zadání vícero klíčových slov nově zobrazí vhodnější a přesnější odpovědi, než tomu bylo dosud. A právě zde se nejvíc projeví pochopení kontextu použitých slov. Chcete příklad? Máte ho mít.

Jednou z názorných ukázek principu fungování BERTa v porovnání s původními algoritmy, uveřejněnou samotným Googlem, je výsledek vyhledávání na výraz „2019 brazil traveler to usa need a visa“.

Na ukázce z doby „předbertovské“ vidíte, že až doposud Google nedokázal pochopit souvislost předložky „to“ ve vztahu k ostatním slovům, která u anglických výrazů zcela mění význam celé věty. Při snaze o nabídnutí vhodné odpovědi se primárně řídil výskytem řetězce klíčových slov a sekundárně pak autoritu webů, z nichž pocházely, a proto tento dotaz (a tím pádem i odpověď na něj) pojmul tak, jako by Američan chtěl vycestovat do Brazílie, zatímco BERT už pochopí, že dotaz díky použití výrazu „to USA“ vzešel od turisty z Brazílie, takže jako první výsledek ukáže brazilskou ambasádu v USA.

Featured snippet

Podívejme se i na ukázku, jak BERT ovlivní i featured snippet. Původní query „parking on a hill with no curb“ (parkování na kopci v místě, kde není obrubník) Google trošku zmátlo, protože se při snaze najít co nejlepší odpověď dal slovu „curb“ tak velkou důležitost, až úplně ignoroval ten dodatek „no“. Místo nápovědy, jak parkovat bez obrubníku, tedy ukázal naprostý opak. Nový algoritmus však už zohlední všechna použitá slova a zasadí je do správného kontextu tak, aby i na takto položenou otázku nabídnul správnou odpověď.

Kdy začne BERT fungovat?

V anglické variaci začal v osekané verzi už začátkem listopadu a plně v provozu bude brzy, byť přesný termín neznáme. Ostatní jazykové mutace budou pochopitelně následovat, ale vzhledem k tomu, jak je čeština složitý a v celosvětovém měřítku relativně bezvýznamný jazyk, lze očekávat, že si na BERTa v naší mateřštině budeme muset nějakou dobu počkat.

Lze na něj optimalizovat?

Každá akce vyvolá reakci. A v případě jakékoliv novinky u procesu vyhledávání vždy automaticky následuje otázka, zda (a případně jak) se jí přizpůsobit, aby to negativně nepoznamenalo SEO skóre. Samotný Google deklaruje, že nějaká speciální optimalizace přímo na míru algoritmu BERT bude hodně obtížná až nemožná. Z logiky věci však vyplývá, že po uvedení této novinky do praxe bude poučka „pište pro lidi, nikoliv pro roboty“ pravdivější než kdy dřív.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba