Už brzy by se nám mělo vyhledávat v Googlu zase o něco lépe. Kalifornský gigant nám totiž bude schopen pomoci najít to, co doopravdy hledáme, když my sami ten požadavek nedokážeme správně zformulovat. K tomu poslouží algoritmus BERT, díky němuž začne vyhledávač myslet více jako člověk a prostřednictvím speciální technologie k pochopení přirozeného jazyka vyhodnotí, co jsme tím leckdy nešikovně zvoleným slovem nebo nesprávně použitou frází ve skutečnosti mysleli. Ovlivnit má výsledky u jednoho z deseti vyhledávacích dotazů.
Proces vyhledávání je věda. A co nevidět to bude platit víc než kdy dřív. BERT totiž funguje na bázi umělé inteligence, ale zároveň využívá i neuronové sítě. Proto jde o největší technologický posun ve vyhledávání Googlu za posledních 5 let, kdy byl do chodu uveden algoritmus RankBrain.
Co je BERT?
Bidirectional Encoder Representations from Transformers (BERT) dokáže posoudit význam zvoleného slova či fráze a zasadit ho do správného kontextu ve vztahu ke všem dalším slovům u vyhledávácího dotazu na základě analýzy vyhodnocení výrazů před ním a za ním. Tímto způsobem tak dokáže poměrně přesně odhadnout (a napovědět), jaký je záměr našeho vyhledávání a co by nás mohlo uspokojit.
Kde se s ním setkáme?
Algoritmus BERT najde uplatnění především u delších vyhledávacích dotazů, například v situacích, kdy Googlíme ne jedno slovo či krátké sousloví, ale celé věty. Jeho efekt se projeví i u featured snippets, v nichž se nám po zadání vícero klíčových slov nově zobrazí vhodnější a přesnější odpovědi, než tomu bylo dosud. A právě zde se nejvíc projeví pochopení kontextu použitých slov. Chcete příklad? Máte ho mít.
Jednou z názorných ukázek principu fungování BERTa v porovnání s původními algoritmy, uveřejněnou samotným Googlem, je výsledek vyhledávání na výraz „2019 brazil traveler to usa need a visa“.
Na ukázce z doby „předbertovské“ vidíte, že až doposud Google nedokázal pochopit souvislost předložky „to“ ve vztahu k ostatním slovům, která u anglických výrazů zcela mění význam celé věty. Při snaze o nabídnutí vhodné odpovědi se primárně řídil výskytem řetězce klíčových slov a sekundárně pak autoritu webů, z nichž pocházely, a proto tento dotaz (a tím pádem i odpověď na něj) pojmul tak, jako by Američan chtěl vycestovat do Brazílie, zatímco BERT už pochopí, že dotaz díky použití výrazu „to USA“ vzešel od turisty z Brazílie, takže jako první výsledek ukáže brazilskou ambasádu v USA.
Featured snippet
Podívejme se i na ukázku, jak BERT ovlivní i featured snippet. Původní query „parking on a hill with no curb“ (parkování na kopci v místě, kde není obrubník) Google trošku zmátlo, protože se při snaze najít co nejlepší odpověď dal slovu „curb“ tak velkou důležitost, až úplně ignoroval ten dodatek „no“. Místo nápovědy, jak parkovat bez obrubníku, tedy ukázal naprostý opak. Nový algoritmus však už zohlední všechna použitá slova a zasadí je do správného kontextu tak, aby i na takto položenou otázku nabídnul správnou odpověď.
Kdy začne BERT fungovat?
V anglické variaci začal v osekané verzi už začátkem listopadu a plně v provozu bude brzy, byť přesný termín neznáme. Ostatní jazykové mutace budou pochopitelně následovat, ale vzhledem k tomu, jak je čeština složitý a v celosvětovém měřítku relativně bezvýznamný jazyk, lze očekávat, že si na BERTa v naší mateřštině budeme muset nějakou dobu počkat.
Lze na něj optimalizovat?
Každá akce vyvolá reakci. A v případě jakékoliv novinky u procesu vyhledávání vždy automaticky následuje otázka, zda (a případně jak) se jí přizpůsobit, aby to negativně nepoznamenalo SEO skóre. Samotný Google deklaruje, že nějaká speciální optimalizace přímo na míru algoritmu BERT bude hodně obtížná až nemožná. Z logiky věci však vyplývá, že po uvedení této novinky do praxe bude poučka „pište pro lidi, nikoliv pro roboty“ pravdivější než kdy dřív.