Popularita Facebooku v poslední době i kvůli několika skandálům výrazně klesá a bylo by logické, kdyby stejný trend postihnul i marketingové využití nejpoužívanějšího sociální sítě, jenže chyba lávky. Nové studie ukazují, že z Facebooku lze oproti předpokladům stále generovat vysokou návštěvnost vašeho webu. Podívejte se, jak toho docílit.
V tomto článku se kromě našich vlastních zkušeností opíráme o argumenty marketéra Neila Patela, jemuž se pouze za měsíc srpen povedlo dostat z Facebooku na svůj blog 20 420 návštěvníků. A to, prosím pěkně, pouze prostřednictvím publikováním 4 článků za celý měsíc. Každý z nich tak v průměru přilákal 5 105 lidí z FB.
Pan Patel tedy ví, o čem mluví, ale ve své studii se neopírá jen o statistické údaje z vlastního blogu. V současné době pomáhá s vývojem nového SEO nástroje, kvůli němuž nasbíral data o sdílení na Facebooku z více než 9 miliard webových stránek. Analýze podrobil celkem 5 860 631 392 článků, z kterých vyvodil velmi zajímavé závěry.
Jak tedy dosáhnete maximální návštěvnosti vaší stránky přes Facebook?
1. Zvolte si typ příspěvku podle zamýšleného cíle
Čeho se snažíte na svém profesním Facebooku dosáhnout? Chcete co nejrychleji „nahonit“ počet fanoušků nebo získat co nejvíce lajků u pár příspěvků, nebo preferujete stabilní a kontinuální traffic? Tuto otázku je potřeba si zodpovědět, ještě než sednete k počítači a začnete tvořit, protože je záhodno vybrat vhodný typ příspevku podle sledovaného cíle.
Z Patelovy analýzy vyplývá, že nejvyšší míry zapojení v krátkodobém horizontu (tj. několik dnů až týden po publikování) dosahují infografiky, zatímco v dlouhodobém horizontu (tj. po 30 a více dnech od publikování příspěvků) dominují návodné články, obsahující tipy a triky z vašeho oboru.
Důvod je prostý – infografiky jsou jednoduché, uživatelsky přístupné a k pochopení svého poselství nevyžadují dlouhé čtení ani moc pozornosti, takže je můžete v rychlosti lajknout nebo nasdílet, i když zrovna nemáte čas podrobně zkoumat daný příspěvek, jenže neobsahují moc textu, tudíž jsou pro Google roboty obtížně zaindexovatelné, a tak z hlediska SEO i organické návštěvnosti přes výsledky vyhledávání vám nepomohou.
To pravidelný obsah s články typu „jak na…“ odpovídá na frekventované dotazy uživatelů Google, kteří se tak na vaše stránky nedostanou okamžitě skrze Facebook, ale třeba až po půl roce prostřednictvím SERPu, jenže pokud u vás najdou to, co hledají, tak článek nasdílejí a lajknou i vaší facebookovou stránku.
2. Dělejte nadpisy o 7-9 slovech
Pravidla copywritingu hovoří jasně – stručnost nadevše. Tím se tak řídí i většina lidí, ale je to opravdu efektivní? Neil Patel zjistil, že největší oblibě u uživatelů se těšili nadpisy o délce 7-9 slov. V nich totiž lze bez problému vysvětlit podstatu článku a zakomponovat tam i atraktivní popis. Při vymýšlení nadpisu se tak snažte, aby byly co nejvíce vysvětlující, nikoliv stručné.
3. Vkládejte do článků obrázky
Každý ví, že nejrychleji „čteme“ očima. A všichni se nejspíše shodneme na tom, že otevření stránky s holým textem nás nenaplňuje zrovna velkou touhou pustit se do něj, protože působí tak, že ho je strašně moc. Proto je vhodné slovní obsah průběžně prokládat obrázky, s nimiž váš článek nebude tak jednotvárný. Kolik by jich mělo být, aby pomohly k co největšímu sdílení a lajkování? Obecně platí, že čím více, tím lépe, ale pozor – ujistěte se, že každý obrázek bude relevantní, k tématu a neodvede pozornost od vašeho článku.
4. Používejte co nejpodrobnější seznamy
Není tajemstvím, že konkrétní číslovky lákají. Proto dnes každý druhý odborný článek začíná stylem „7 důvodů, proč…“, „10 tipů, jak…“ a podobně. Ostatně tento text není výjimkou. Zajímali jste se ale někdy o to, jak podrobné seznamy jsou u uživatelů nejoblíbenější? Možná vás to překvapí, ale Patelova studie dokazuje, že není nutné se držet při zemi, a i opravdu vysoká čísla mají vysoký počet sdílení. Zkuste se někdy odvázat a místo klasického sedmi, pěti nebo deseti důvodů, tipů nebo triků přijděte s dvacet, třiceti nebo sty radami. Budete mít velkou šanci, že takto podrobný obsah lidé ve velké míře nasdílejí.
5. Délku článku upravte tomu, zda cílíte na návštěvnost z Facebooku nebo Google
Je to taková marketingová Sophiina volba, kdy si musíte vybrat, na kterou uživatelskou základnu z těchto dvou gigantů cílit. Zlatá střední cesta zkrátka neexistuje. Google totiž preferuje kratší texty do dvou tisíců slov, zatímco Facebook upřednostňuje delší články a maximální míru zapojení dosáhnete třeba i s články o délce deset tisíc slov. Mějte ale na paměti, že na prvním místě musí vždy být kvalita. A teprve tehdy, pokud jste schopni dostatečnou kvalitu „natáhnout“ si můžete bez obav vybrat, jestli je pro vás důležitější návštěvnost z Google vyhledávání a psát kratší články, nebo vám větší traffic generuje Facebook. V tom případě se klidně můžete spustit ze řetězu a tvořit opravdu dlouhé statě.
Suma sumárum
Určitě by se našlo pár věcí, které jsou lehčí než získat organickou návštěvnost z Facebooku. Ten totiž nechce, aby z něj jeho uživatelé odcházeli na jiné stránky, čímž by tak přišli o mnoho reklam a Facebook o hodně peněz, ovšem i dnes lze generovat stabilní traffic pravidelným publikováním kvalitního obsahu. Držte se výše uvedených rad, pište s ohledem na to, co Facebook preferuje a uvidíte, že to na vašem webu i facebookovém profilu bude žít rušným životem.