SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Jak funguje algoritmus Google vyhledávání?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Online marketingová paní Columbová, tak by se dal nazvat algoritmus Google vyhledávání. Každý o něm slyšel, všichni tento pojem vídáme v jakémkoli článku se SEO tématikou a kdokoli vám potvrdí, že něco takového existuje, ale takřka nikdo z řad laické veřejnosti si pod tímto všeobecně zažitým termínem nedokáže představit nic konkrétního. A to by měl tento článek změnit.

Asi tušíte, že Google funguje na jiném principu než sportka. Výsledky, které se vám ihned po zadání vámi hledané fráze zobrazí, nejsou náhodně zvolené. Na první stránce výsledků ve zlomku vteřiny vyjedou ze stovek miliard stránek ty nejrelevantnější a nejužitečnější odkazy, kde byste měli najít to, co sháníte. Poděkovat můžete algoritmu vyhledávání Google. Které procesy zahrnuje?

Analýza zadaných slov

Jen co odkliknete svůj požadavek, Google nažhaví drát a prostřednictvím sofistikovaných jazykových modelů zjistí, co přesně máte na mysli. Čeština je totiž jazyk krásný, ale pro umělou inteligenci obtížně uchopitelný. Vždyť každé druhé slovo má tolik významů, že i rodilý mluvčí z jiného koutu republiky občas tápe, co chce básník říci… Brňák leckdy Pražákovi neporozumí, ale Google ano. Má na to systém pro analýzu synonym, intepretaci překlepů a posouzení typu dotazů na základě nejnovějších poznatků z oblasti chápání přirozeného jazyka, takže nehrozí riziko kozy a vozu.

Mnohdy si ani sami neuvědomujeme, kolika způsoby si lze vyložit nějaké slovo. Google to naštěstí udělá za nás ?

Vyhledání odpovídajících stránek

Když si Google ujasní, co po něm vlastně chcete, ihned se pustí do práce a bleskově v indexu vyhledá vámi zadaný dotaz a najde vhodné stránky, které vám poskytnou užitečné informace. Ale jak toho docílí?

Několika procesy. Prvním je analýza frekvence klíčových slov na dané stránce. Objevuje se hledané spojení jenom v textu nebo je i součástí titulku článku, podnadpisech, v názvu produktu a podobně?

Obecně platí, že čím větší míra zastoupení klíčových slov, tím konkrétnější a tím pádem i relevantnější zdroj informací. Ale všeho moc škodí. Pokud to s frekvencí použití klíčových slov přeženete nad rámec běžného používání, Google takovou stránku penalizuje a začne ji zobrazovat daleko ve výsledku vyhledávání nebo ji dokonce ze svého indexu zcela vyřadí.

Druhým je primární ověření celkové užitečnosti v kontextu každého dotazu. V této fázi Google třídí výsledky vyhledávání tak, aby nabídnuté stránky opravdu obsahovaly věci, které chcete či byste mohli chtít zjistit. Na obecný dotaz „psi“ tak nevyplivne weby, kde je toto slovo pětsetkrát uvedeno v textu, ale stránky, na nichž naleznete relevantnější a přínosnější obsah – fotky, videa, seznamy plemen atd.

Následuje už jen jazyková kontrola, aby stránky s nabízenou odpovědí byly ve stejném jazyce jako otázka.

Vyhodnocení užitečnosti stránek

Každému dotazu by šlo přiřadit tisíce či miliony webů, kde byste možná mohli najít to, co hledáte. V takové konkurenci se laik nemůže vyznat, proto má Google speciální algoritmy k posouzení užitečnosti jednotlivých stránek, aby vám z toho kvanta možností nabídl jen ty nejlepší.

Algoritmy ve snaze o nalezení těch nejrelevantnějších informací berou v potaz aktuálnost obsahu, frekvenci hledaných výrazů, uživatelský dojem, odbornost a popularitu stránky. K tomu slouží například RankBrain či analýza zpětných odkazů.

RankBrain je poměrně nový algoritmus, o němž samotný Google prohlásil, že byl v loňské roce třetím nejdůležitějším hodnotícím faktorem pro organický výběr. RankBrain analyzuje a vyhodnocuje reakce uživatelů na výsledky vyhledávání.

Uveďme si příklad. Čekáte návštěvu a chcete je překvapit domácími muffiny, které jste buďto ještě v životě nepekli nebo už zapomněli, jak na ně. Automaticky kliknete na první nabídnutou položku, jenže chyba lávky – recept je odfláknutý, zjednodušený a má špatné uživatelské hodnocení. Zkrátka obsahová verze Evžena Oněgina. Zbytečný článek. Během pár vteřin tuto stránku opustíte a dáte šanci té, která byla v Google vyhledávači na třetí pozici.

To už je jiná liga. Přehledná, podrobná a srozumitelná, takže si ji necháte otevřenou na liště počítače, který si vezmete sebou do kuchyně. Protože je přínosná a stojí za přečtení. Celkově tak na tomto webu strávíte mnohem více času než na prvním. A RankBrain to náležitě zohlední.

Pokud dostatek lidí okamžitě uteče z dosud první stránky, Google ji degraduje. Místo ní pak posune výš stránku, která má vysokou míru prokliku a na níž bývají uživatelé v průměru delší dobu.

A podobně je to i se zpětnými odkazy. Pokud budete jako respektovaná chovatelská stanice odkazovat na stránku s prodejcem krmiva pro zvířata, zvednete jí svým doporučením důvěryhodnost v očích zákazníka i Googlu. To samé by platilo v případě pozitivní recenze na blogu známého pejskaře, jako je například Rudolf Desenský. Pochvala od autority v oboru a někoho, koho denně čtou tisíce lidí rezultuje ve větší návštěvnost. A to jak přímou, kdy lidé pouze rozkliknou umístěný odkaz, tak nepřímou, protože Google zobrazí vaše stránky na předních místech všem, kteří podobný produkt hledají. Zaručila se za něj totiž osoba, které Google i veřejnost věří.

Zohlednění kontextu

Poloha, nastavení vyhledávání a historie vyhledávání. To jsou další proměnné, které pomáhají Googlu přizpůsobit výsledky tomu, aby byly v danou chvíli co nejužitečnější.

Pokud se zrovna nacházíte v New Yorku a zadáte do Googlu obecné slovo fotbal, mezi prvními nabízenými stránkami pravděpodobně budou aktuální informace o NFL (liga amerického fotbalu) a web týmu New York Giants, kdežto totožný dotaz člověku v Manchesteru prioritně nabídne novinky o klasickém fotbalu, konkrétně z anglické Premier League a oficiální stránky tamních United a City.

A co ta historie?  Představte si, že jste fotbalový fanoušek a z Česka do vyhledávače napíšete slůvko „city“. Jak si má najednou vyhledávač poradit? Vždyť nikdo nemůže vědět, zdali máte melancholickou náladu, hledáte nějaké město v angličtině nebo slavný klub, jemuž šéfuje Pep Guardiola. Ale Google tuší. Z vaší nedávné aktivity zjistí, že jste před manchesterským derby hledal/a klíčová slova „man city vs man united“ a prioritně vám nabídne stránky, zabývající se fotbalovou tématikou.

Důležitými faktory jsou i nastavení Vyhledávání, kde si můžete zvolit například preferovaný jazyk

a přihlášení do Bezpečného vyhledávání, což je nástroj, který automaticky filtruje explicitní výsledky, tedy nahotu a vulgaritu všeho druhu.

Vracení nejlepších výsledků

Poslední proces před zobrazením výsledků je vyhodnocování, jak do sebe všechny relevantní informace zapadají. Jsou výsledky dostatečně rozmanité a ve správném formátu? Obsáhly opravdu veškeré možné významy vašeho dotazu a pokud jsou klíčová slova obecného charakteru, nenabízíme pouze monotematické výsledky? Stačí zodpovědět tyto otázky a výsledky už jsou venku.

Googlím, tedy jsem

Nyní už víte, proč většinou dostanete plně uspokojivou odpověď na vámi zadaný dotaz. Je to docela propracovaný systém, že? A stále se zlepšuje. Google totiž neusíná na vavřínech a průběžně přidává doplňující algoritmy, abyste filtrováním výsledků nestrávili více času, než je nezbytně nutné. Teď už dokáže s takřka stoprocentní efektivitou odhalit zakázané techniky „správných informací na správném místě“, takže hlavní roli v principu vyhodnocování webů hraje skutečná vypovídající hodnota stránky.

To ovšem neznamená, že by jakkoliv klesl význam SEO a implementace analýzy klíčových slov. Celý proces je pouze daleko férovější. Stránky s nezajímavým obsahem už nezachrání ani sebelepší SEO triky, zatímco přínosné informace ve spojení s kvalitně provedeným SEO mohou vystřelit na přední pozice každý web. Třeba i ten váš.

Zajímají vás další informace o SEO? Vše podstatné najdete v článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba