Online marketingová paní Columbová, tak by se dal nazvat algoritmus Google vyhledávání. Každý o něm slyšel, všichni tento pojem vídáme v jakémkoli článku se SEO tématikou a kdokoli vám potvrdí, že něco takového existuje, ale takřka nikdo z řad laické veřejnosti si pod tímto všeobecně zažitým termínem nedokáže představit nic konkrétního. A to by měl tento článek změnit.
Asi tušíte, že Google funguje na jiném principu než sportka. Výsledky, které se vám ihned po zadání vámi hledané fráze zobrazí, nejsou náhodně zvolené. Na první stránce výsledků ve zlomku vteřiny vyjedou ze stovek miliard stránek ty nejrelevantnější a nejužitečnější odkazy, kde byste měli najít to, co sháníte. Poděkovat můžete algoritmu vyhledávání Google. Které procesy zahrnuje?
Analýza zadaných slov
Jen co odkliknete svůj požadavek, Google nažhaví drát a prostřednictvím sofistikovaných jazykových modelů zjistí, co přesně máte na mysli. Čeština je totiž jazyk krásný, ale pro umělou inteligenci obtížně uchopitelný. Vždyť každé druhé slovo má tolik významů, že i rodilý mluvčí z jiného koutu republiky občas tápe, co chce básník říci… Brňák leckdy Pražákovi neporozumí, ale Google ano. Má na to systém pro analýzu synonym, intepretaci překlepů a posouzení typu dotazů na základě nejnovějších poznatků z oblasti chápání přirozeného jazyka, takže nehrozí riziko kozy a vozu.
Mnohdy si ani sami neuvědomujeme, kolika způsoby si lze vyložit nějaké slovo. Google to naštěstí udělá za nás ?
Vyhledání odpovídajících stránek
Když si Google ujasní, co po něm vlastně chcete, ihned se pustí do práce a bleskově v indexu vyhledá vámi zadaný dotaz a najde vhodné stránky, které vám poskytnou užitečné informace. Ale jak toho docílí?
Několika procesy. Prvním je analýza frekvence klíčových slov na dané stránce. Objevuje se hledané spojení jenom v textu nebo je i součástí titulku článku, podnadpisech, v názvu produktu a podobně?
Obecně platí, že čím větší míra zastoupení klíčových slov, tím konkrétnější a tím pádem i relevantnější zdroj informací. Ale všeho moc škodí. Pokud to s frekvencí použití klíčových slov přeženete nad rámec běžného používání, Google takovou stránku penalizuje a začne ji zobrazovat daleko ve výsledku vyhledávání nebo ji dokonce ze svého indexu zcela vyřadí.
Druhým je primární ověření celkové užitečnosti v kontextu každého dotazu. V této fázi Google třídí výsledky vyhledávání tak, aby nabídnuté stránky opravdu obsahovaly věci, které chcete či byste mohli chtít zjistit. Na obecný dotaz „psi“ tak nevyplivne weby, kde je toto slovo pětsetkrát uvedeno v textu, ale stránky, na nichž naleznete relevantnější a přínosnější obsah – fotky, videa, seznamy plemen atd.
Následuje už jen jazyková kontrola, aby stránky s nabízenou odpovědí byly ve stejném jazyce jako otázka.
Vyhodnocení užitečnosti stránek
Každému dotazu by šlo přiřadit tisíce či miliony webů, kde byste možná mohli najít to, co hledáte. V takové konkurenci se laik nemůže vyznat, proto má Google speciální algoritmy k posouzení užitečnosti jednotlivých stránek, aby vám z toho kvanta možností nabídl jen ty nejlepší.
Algoritmy ve snaze o nalezení těch nejrelevantnějších informací berou v potaz aktuálnost obsahu, frekvenci hledaných výrazů, uživatelský dojem, odbornost a popularitu stránky. K tomu slouží například RankBrain či analýza zpětných odkazů.
RankBrain je poměrně nový algoritmus, o němž samotný Google prohlásil, že byl v loňské roce třetím nejdůležitějším hodnotícím faktorem pro organický výběr. RankBrain analyzuje a vyhodnocuje reakce uživatelů na výsledky vyhledávání.
Uveďme si příklad. Čekáte návštěvu a chcete je překvapit domácími muffiny, které jste buďto ještě v životě nepekli nebo už zapomněli, jak na ně. Automaticky kliknete na první nabídnutou položku, jenže chyba lávky – recept je odfláknutý, zjednodušený a má špatné uživatelské hodnocení. Zkrátka obsahová verze Evžena Oněgina. Zbytečný článek. Během pár vteřin tuto stránku opustíte a dáte šanci té, která byla v Google vyhledávači na třetí pozici.
To už je jiná liga. Přehledná, podrobná a srozumitelná, takže si ji necháte otevřenou na liště počítače, který si vezmete sebou do kuchyně. Protože je přínosná a stojí za přečtení. Celkově tak na tomto webu strávíte mnohem více času než na prvním. A RankBrain to náležitě zohlední.
Pokud dostatek lidí okamžitě uteče z dosud první stránky, Google ji degraduje. Místo ní pak posune výš stránku, která má vysokou míru prokliku a na níž bývají uživatelé v průměru delší dobu.
A podobně je to i se zpětnými odkazy. Pokud budete jako respektovaná chovatelská stanice odkazovat na stránku s prodejcem krmiva pro zvířata, zvednete jí svým doporučením důvěryhodnost v očích zákazníka i Googlu. To samé by platilo v případě pozitivní recenze na blogu známého pejskaře, jako je například Rudolf Desenský. Pochvala od autority v oboru a někoho, koho denně čtou tisíce lidí rezultuje ve větší návštěvnost. A to jak přímou, kdy lidé pouze rozkliknou umístěný odkaz, tak nepřímou, protože Google zobrazí vaše stránky na předních místech všem, kteří podobný produkt hledají. Zaručila se za něj totiž osoba, které Google i veřejnost věří.
Zohlednění kontextu
Poloha, nastavení vyhledávání a historie vyhledávání. To jsou další proměnné, které pomáhají Googlu přizpůsobit výsledky tomu, aby byly v danou chvíli co nejužitečnější.
Pokud se zrovna nacházíte v New Yorku a zadáte do Googlu obecné slovo fotbal, mezi prvními nabízenými stránkami pravděpodobně budou aktuální informace o NFL (liga amerického fotbalu) a web týmu New York Giants, kdežto totožný dotaz člověku v Manchesteru prioritně nabídne novinky o klasickém fotbalu, konkrétně z anglické Premier League a oficiální stránky tamních United a City.
A co ta historie? Představte si, že jste fotbalový fanoušek a z Česka do vyhledávače napíšete slůvko „city“. Jak si má najednou vyhledávač poradit? Vždyť nikdo nemůže vědět, zdali máte melancholickou náladu, hledáte nějaké město v angličtině nebo slavný klub, jemuž šéfuje Pep Guardiola. Ale Google tuší. Z vaší nedávné aktivity zjistí, že jste před manchesterským derby hledal/a klíčová slova „man city vs man united“ a prioritně vám nabídne stránky, zabývající se fotbalovou tématikou.
Důležitými faktory jsou i nastavení Vyhledávání, kde si můžete zvolit například preferovaný jazyk
a přihlášení do Bezpečného vyhledávání, což je nástroj, který automaticky filtruje explicitní výsledky, tedy nahotu a vulgaritu všeho druhu.
Vracení nejlepších výsledků
Poslední proces před zobrazením výsledků je vyhodnocování, jak do sebe všechny relevantní informace zapadají. Jsou výsledky dostatečně rozmanité a ve správném formátu? Obsáhly opravdu veškeré možné významy vašeho dotazu a pokud jsou klíčová slova obecného charakteru, nenabízíme pouze monotematické výsledky? Stačí zodpovědět tyto otázky a výsledky už jsou venku.
Googlím, tedy jsem
Nyní už víte, proč většinou dostanete plně uspokojivou odpověď na vámi zadaný dotaz. Je to docela propracovaný systém, že? A stále se zlepšuje. Google totiž neusíná na vavřínech a průběžně přidává doplňující algoritmy, abyste filtrováním výsledků nestrávili více času, než je nezbytně nutné. Teď už dokáže s takřka stoprocentní efektivitou odhalit zakázané techniky „správných informací na správném místě“, takže hlavní roli v principu vyhodnocování webů hraje skutečná vypovídající hodnota stránky.
To ovšem neznamená, že by jakkoliv klesl význam SEO a implementace analýzy klíčových slov. Celý proces je pouze daleko férovější. Stránky s nezajímavým obsahem už nezachrání ani sebelepší SEO triky, zatímco přínosné informace ve spojení s kvalitně provedeným SEO mohou vystřelit na přední pozice každý web. Třeba i ten váš.
Zajímají vás další informace o SEO? Vše podstatné najdete v článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?