„Jak napsat článek a zaujmout nejednoho čtenáře?“ Fráze, kterou si před každým psaním pokládají studenti, amatéři, ale i zkušení novináři, copywriteři či blogeři.
Copywriter a jeho článek
Osobně patřím do skupiny copywriterů a blogerů, ale ne s přívlastkem zkušení. Aby tomu tak bylo, musím napsat ještě mnoho článků, a hlavně hodně dobrých, vlastně výborných. Připoutat si tím k sobě dostatek nadšených čtenářů, kteří budou s netrpělivostí a zvědavostí čekat právě na ten můj.
Každému se v hlavě honí, jaké téma zvolit, určit ten správný název svého článku, kterou skupinu lidí tím oslovit a podle toho přizpůsobit „jazyk“ psaní.
Ano, těch otázek a nejistot je zpočátku docela dost. I já jsem si stále kladla onu otázku: „Jak napsat článek?“ Pracuji na pozici copywritera naší sociální firmy. V rámci osobního pohovoru si mě vybral sám její majitel. Pokud bych neuměla psát, určitě toto pracovní místo nebude moje, ale někoho jiného.
Umění, jak napsat článek
Na samém počátku je důležitý určitě talent, um něco napsat. A také jak správně uchopit dané téma. Ale pozor! Chuť se dál učit a zdokonalovat je stále velmi důležitá. Ano – praxe, učení a další faktory jsou základ. Vše si člověk osvojuje pomalu, ale jistě.Proto je dobré neusnout na vavřínech, ale v rámci samostudia hledat stále něco nového, zjistit zkušenosti ostatních. Najít své slabé stránky v rámci psaní a snažit se jim prostřednictvím možných řešení vyvarovat. Jednou z možností získání dostupných informací a rad z oblasti psaní jsou třeba různé druhy školení a vzdělávacích seminářů.
Školení „Jak napsat článek a zaujmout čtenáře do 4 vteřin“
Proto jsem byla ráda, když mě majitel firmy přihlásil na vzdělávací seminář do Brna. Téma copywritingu a zaujetí čtenáře během několika vteřin znělo velmi lákavě. Vedla jej zkušená novinářka. Skvělá výzva na začátek – praxe, zkušenosti a v neposlední řadě mnoho stálých čtenářů na straně lektorky.
Téma semináře velmi lákavé. Radami a cennými informacemi se snažím při svém psaní řídit, a také čemu se raději vyvarovat. To vše mi pobíhá v hlavě i nyní 😀
Volba tématu a klíčových slov
Důležitým krokem je správně stanovené téma článku. Každý, kdo jej píše, by si měl uvědomit, které čtenáře jím chce oslovit a přizpůsobit tak prezentaci obsahu té své cílové skupině. Článek by měl být zajímavým a originálním příběhem, v jehož obsahu jsou zařazena reálná data, čísla, logické argumenty, ale i citově zabarvená sdělení. To vše má čtenáře přesvědčit. Říká se tomu tzv. otvírák.
Kolem klíčových slov se točí celý obsah článku. Díky nim je celý text webu optimalizován pro vyhledávače. Musí být umístěna tak, aby byla dobře vidět. Základem je klíčové slovo v názvu (titulku) článku, dále v úvodním odstavci, podnadpisech, samotném textu, ale také na konci článku. Je dobré jej uvést například i v popisku obrázku. Klíčová slova při psaní přirozeně skloňujeme.
Titulek (nadpis) článku a jeho samotný obsah
Pozornost čtenáře jako první upoutá titulek článku. Poté dále úvodní odstavec, ve kterém uvádíme hlavní sdělení celého obsahu. Proto je velmi důležité jej vhodně a zajímavě vymyslet.
Úvodem je potřeba zaujmout čtenáře. Proč? Aby vůbec četl dál. Je dobré psát články na jedno téma, na podrobnosti odkážeme formou hypertextu.
Kvalitním obsahem na začátku článku dokážeme čtenáře zaujmout do 4 vteřin. Pokud se nám to nepodaří, odejde. V samotném obsahu článku je dobře používat podnadpisy – vytváří osnovu textů, ztučněná slova, odkazy, obrázky, různé seznamy. Slouží k rozbití uzavřeného textu a stává se silným poutačem pozornosti čtenáře.
Dobré je zaměřit se na krátké odstavce a jednoduché věty. Dlouhá souvětí dělají čtenáři zmatek v souvislosti textu. Je dobré psát jednoduše, stručně a zapojit dokonavá slovesa.
Napsala jsem vám zde základní informace, s ostatním se musíte již poprat sami. Jde o to, najít ten svůj styl psaní.
Ano, chci být zkušený, kvalitní, profesionální copywriter. Mít hodně dychtivých čtenářů, kteří budou nadšeni z mých článků. Ono to zcela jistě přijde a já vím, že i pak si budu klást otázku: „Jak napsat článek?“ 😀 Ale nebude to se strachem, nýbrž s tím, jak nejlépe dané téma pojmout, aby bylo pro čtenáře opět zajímavé a čtivé.
Díky semináři v Brně jsem dostala přístup k velmi dobrým radám a informacím. A teď? Přeci s chutí do psaní…, abych mohla veškeré získané poznatky přenést do slov, vět, témat a připoutat tak k sobě své čtenáře.
Jaké zkušenosti máte vy se psaním článků? Podělte se s námi o užitečné informace a postřehy prostřednictvím komentářů pod tímto článkem.