SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Jak správně psát výčty?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Klasik praví, že ďábel se skrývá v detailech. Není proto náhodou, že sukces od selhání často dělí opravdu jen zdánlivé prkotiny, které na první pohled mohou být zcela zanedbatelné. Nejsou. Například problematika psaní výčtu – víte, zda je zahajovat velkým či malým písmenem, kdy na konec dát tečku, kdy čárku a v jakých případech použít středník? I tato pravidla mohou rozhodnout o (ne)úspěchu vašeho prodejního textu.

Přiznávám se bez mučení, tohle je moje Achillova pata. Sám používám výčty takřka v každém textu, protože:

  • Usnadňují čtení.
  • Dělají text přehlednější.
  • Zlepšují celkový vizuální dojem.

 

Bodový výčet ve formě odrážek, číslování nebo jakýkoliv jiných znaků okamžitě upoutá pozornost, dá čtenáři možnost „chytit se“ a jednoduše zvýrazní hlavní sdělení vašeho textu. A pochopí ho i ten, kdo nemá čas číst ho celý a pouze skenuje očima.

Ovšem ačkoliv takto člením prakticky jakýkoliv prodejní text, nehledě na to, zda jde o status na Facebooku, newsletter, blog či obsahový návrh webové stránky, minimálně ob týden si potřebuji připomenout pravidla psaní výčtů. Anebo spoléhám na kolegyni Petru, která je v gramatice i pravopisu jako ryba ve vodě a můj výplod vždy zkontroluje a opraví.

Zkrátka copywriter nemusí být ještě automaticky i korektor, co nikdy nedělá chyby. Proto si u nás ve firmě všechny výstupy vzájemně kontrolujeme, aby se předešlo možným chybkám, vyplývajících z lidského faktoru. Jenže ne každý má takový luxus. Většina podnikatelů si napíše text sama při nejlepším vědomí a svědomí, ale to mnohdy nestačí, takže pak publikuje nedokonalý obsah, který může část zákazníků odradit. Očekávají totiž, že perfektní služby budou prodané perfektním způsobem, tudíž i malá nekvalita v textu může v jejich očích negativně ovlivnit kvalitu nabízeného zboží i celé značky.

Komunita „grammar nazis“ je holt mnohem větší, než si myslíte. Neriskujte jejich případné rýpance a pojďte si spolu se mnou zopakovat pár základních pravidel, jak správně psát výčty.

1. Jsou jednotlivé body výčtu psány ve formě celých vět? Začínejte každý z nich velkým písmenem a ukončete je tečkou. Teoreticky můžete použít i středník coby oddělující znak, ale pak by bylo nutné věty zahajovat malými písmeny, což nevypadá pěkně, a proto to nedoporučuji.

a) První příklad, kdy je bod výčtu psán ve formě celé věty, tudíž začíná velkým písmenem a končí tečkou.
b) Druhá možnost, kdy se začíná malým písmenem a končí středníkem.

2. Nepíšete v celých větách, ale pouze heslovitě? V tom případě si můžete vybrat z následujících kombinací:

a) malé písmeno + čárka na konci,
b) malé písmeno + středník na konci;

3. Před výčtem musíte použít dvojtečku pouze v případě, kdy jsou všechny body v jednom řádku. Pokud jsou jednotlivé body výčtu vyjádřeny odrážkami, je pouze na vás, zda před první z nich napíšete dvojtečku či nikoliv. Pravidla umožňují obě varianty. Osobně však pro větší přehlednost dvojtečku jednoznačně doporučujeme.

a) Sešla se celá rodina: maminka, tatínek, babička i děda.
b) Na Vánoce jsme byli pohromadě všichni:

I. maminka,
II. tatínek,
III. babička,
IV. děda.

c) Na Vánoce se sešla celá rodina:

I. Moje milovaná maminka.
II. Můj drahý otec.
III. Jako vždy perfektně vymóděná babička.
IV. Poněkud podrážděný děda.

4. Neexistuje žádné pravidlo ani oficiální doporučení, kdy používat odrážky, kdy číslování římskými číslicemi a v jakých případech preferovat kapitálky, volba je čistě na vás. Pravidla pro psaní výčtu pak jsou pro všechny typy stejná.

5. Nezapomínejte na konci celého výčtu vždy udělat tečku.

Tak co říkáte, nakonec to není žádná velká věda, že? Zapamatujte si těchto pár pravidel a dodržujte je, protože zákazník pozná a většinou i náležitě ocení, když jako správný profík dbáte i na ty nejmenší detaily. Právě ony často rozhodují, jestli vás bude brát coby autoritu. A kdo ve vás věří, ten u vás i nakupuje.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba