Tento článek navazuje na text „Jak zvolit vhodnou kampaň v AdWords“. Jestli jste jej nečetli, doporučujeme přejít nejdříve na něj. Poté co víte, jak zvolit ideální typ kampaně se podíváme na výběr vhodného reklamního formátu.
Už víme, že ve Vyhledávací síti je možné použít pouze textové reklamy, v Obsahové síti je pak navíc k dispozici celá paleta reklam s grafickými prvky.
Textová reklama
I přes značná omezení u textových reklam: k dispozici dva nadpisy po 30 znacích a popis 80 znaků, se jedná o poměrně účinný formát. Když se vám podaří do tohoto omezeného prostoru srozumitelně vtělit poselství s výzvou k akci, přivedete potenciálního zákazníka na své stránky.
V poslední době Google zpřístupňuje různá rozšíření základního formátu textové reklamy, která se určitě vyplatí využít. Můžete tak do reklamy vsunout odkazy na specifické stránky svého webu, adresu provozovny, telefonní číslo, recenze spokojených zákazníků a další užitečné informace.
Grafická reklama
Jedná se o klasické bannery, mající širokou škálu rozměrů. Doporučujeme používat 10 hlavních rozměrů, které jsou kompatibilní se sítí Seznamu Sklik. Ať nemusíte pro každou síť vytvářet jiné grafické prvky.
Lze použít též animované reklamy v nyní opět populárním formátu GIF. Reklamy ve Flash nedoporučujeme. Jednak je nepodporuje síť Sklik, zpravidla nejdou přehrávat na mobilech a ani na řadě počítačů.
Smyslem grafických reklam je propagace vizuální stránky produktu nebo služby. Počítejte, že grafické reklamy budou mít nižší míru prokliku, tzv. CTR, než textové reklamy.
Responzivní reklama
Výhodou responzivních reklam je, že automaticky přizpůsobují svou velikost, vzhled a formát dostupnému reklamnímu prostoru. Díky tomu se zobrazují na více místech zároveň oproti klasickým bannerům. Možná i proto je Google preferuje.
U responzivní reklamy nemusíte ztrácet čas a náklady vymýšlením široké palety různých formátů bannerů. Vytvoříte jen dva obrázky (obdélníkový a čtvercový formát), připojíte své logo, textový popis a je hotovo. Navíc můžete obrázky vybírat z bohaté Google galerie přímo při tvorbě reklamy.
Reklama Lightbox
Reklamy Lightbox jsou relativně novinka, která má rozhodně velký potenciál. Tyto reklamy responzivně kombinují text, obrázky, videa a mapy a dokonale využívají dostupný reklamní prostor.
Byť jejich zadání je na první pohled relativně snadné, pro účinnou formu reklamy Lightbox je třeba přípravu dobře promyslet a naplánovat. Navíc cena za proklik u těchto reklam je vždy výrazně vyšší, a to dle našich zkušeností až desetinásobně oproti textové či responzivní reklamě. Při dobře navržené interaktivitě se tato vyšší cena vyplatí, pokud však využíváte Lightbox jen jako rozšířenou grafickou reklamu, spíše na tom proděláte.
Videoreklama
Videoreklamy můžete spouštět samostatně nebo je vkládat do obsahu streamovaného videa. Znáte nejspíše z YouTube. Poutavé multimediální reklamy si získají pozornost zákazníků a kupodivu nemusí být moc drahé. Základem je opět dobře reklamu promyslet, naplánovat a zpracovat.
Reklamy pouze pro volání
Cílem těchto reklam je přimět uživatele internetu ať zavolají na vaše telefonní číslo. Proto se tyto reklamy zobrazují pouze na zařízeních, která umožňují telefonování. Říkáte si, k čemu to může být dobré. Představte si tuto situaci: Zhroutí se vám počítač a nemůžete dostat data z vašeho HDD. Zadáte do Google „obnova dat z rozbitého disku“ a vyběhne na vás reklama ve znění: „Obnovíme data z havarovaného HDD. Rychle a levně. Volat č. …..“ Zavolali byste na toto telefonní číslo nebo ne? ?
Výhody a nevýhody jednotlivých formátů reklam
Každý formát reklamy je vhodný pro něco jiného. Textová reklama slouží pro jednoduché poselství a přivedení návštěvníka na webovou stránku s dalšími informacemi. Grafické reklamy jsou vhodné pro zapsání sdělení do povědomí uživatele.
Pro vysokou efektivitu reklam zpravidla nevystačíte jen s jednou kampaní, byť Google ve svých materiálech tvrdí něco jiného.
Osvědčila se nám kombinace tří druhů kampaní. V obsahové síti upoutání pozornosti na inzerovaný produkt. Ve vyhledávací síti přivedení návštěvníka na stránky s produktem, který již dříve zahlédl v obsahové síti. A pak remarketingová kampaň v obsahové síti cílená na ty, kteří již stránky s produktem navštívili, ale dosud nenakoupili.
Toto nastavení již není „naťukáno“ za pár minut, ale návratnost investice je zaručena.
Jaké jsou vaše zkušenosti s různými formáty reklamy? Který preferujete a proč? Budeme rádi za vaše postřehy a zkušenosti sdílené v komentáři pod článkem.
Zdeněk Havelka, Vít Skála