Mobilní zařízení vládnou světu. Minimálně tomu internetovému. Vyplývá to ze statistik společnosti GlobalStats, podle níž se téměř 53 % přístupů webových stránek uskuteční z chytrých telefonů. Další 4 procenta mají na svědomí uživatelé tabletu.
Světový trend
A Česká republika nijak výrazněji nezaostává. Asociace pro elektronickou komerci vydala společně s Heureka.cz výroční zprávu za rok 2017, v které se věnují i nárůstu mobilní návštěvnosti. Nejznámější porovnávač cen na tuzemské scéně zaznamenal až 40 % návštěv z mobilního zařízení. Loňský podíl mobilních přístupů na webové stránky srovnávače nábytku Biano činil 41 %. A pokud udržíme v nastoleném trendu krok se světem, tak v příštích letech bude s největší pravděpodobně ještě mnohem vyšší.
Nemělo by však zůstat jen u návštěv. Server Statista předpokládá, že přes 70 % maloobchodních tržeb na americkém území budou letos tvořit on-line transakce, uskutečněné přes mobil. V roce 2021 by jich mělo být až 80 %.
Kde hledat příčiny?
Inu, dávno tomu je, kdy mobil sloužil jen k telefonování a posílání SMS. Tehdy jsme si krátili čas leda tak hraním hada a těšili se domů, abychom si na počítači našli vše, co potřebujeme. To už neplatí. Dnešní mobilní zařízení už plní funkci kapesního počítače, z něhož si jen tak mimochodem můžeme i zavolat.
Lidé tráví čím dál tím více času v dopravních prostředcích, MHD a na cestách. Dostat se do práce zkrátka většině z nás trvá. A v zaměstnání často monitorují aktivitu na služebních počítačích, takže je potřeba tu a tam potají vzít do ruky telefon a trošku se odreagovat. Pobavit se, zjistit, co je nového a ideálně během šichty najít to, co bychom jinak hledali doma. Tam ať máme opravdu už jen volno…
Responzivita – nutnost nebo nadstandard?
Jen tím to ale není. S nárůstem mobilní návštěvnosti jde ruku v ruce i uživatelský prožitek těchto lidí. Technologie pokročila a skoro každý konkurenceschopný web je dnes responzivní, díky čemuž je plně funkční i z telefonu. Výjimkou už nejsou ani AMP alternativy k URL adrese, které umožňují načtení obsahu na mobilních zařízeních během několika setin sekundy bez ohledu na rychlost připojení. Optimalizovat stránky jen pro desktop zkrátka už dávno nestačí.
Ví to i Google, který začátkem července přišel s novinkou ve svém algoritmu mobilního vyhledávání, kam nově mezi hodnotící faktory zařadil i rychlost načítání stránky na telefonech. Pokud nechcete přijít o mnohé návštěvníky a zároveň se propadnout v SERPU, doporučujeme vám upravit svůj web tak, aby byl mobile-friendly. Ideálně za využití technologie AMP.
Jak vytvoříte AMP stránky?
Prvním krokem v procesu tvorby AMP verze vašeho webu je seznámení se všemi specifikacemi a podrobným návodem na implementaci. Postupujte podle těchto manuálů a před spuštěním stránky ji nezapomeňte zkontrolovat, zdali jste dodrželi všechny podmínky a specifikace pro úspěšnou implementaci formátu AMP. Po spuštění ještě proveďte AMP test Googlu a pak se jen na mobilu průběžně kochejte výsledky vaší snahy.
Jdeme s dobou a následujeme světové trendy
Alespoň tedy v otázce vývoje mobilní návštěvnosti na webových stránkách. Čím dál tím více informací, produktů a služeb hledáme prostřednictvím chytrých telefonů. A mnohdy už i tak nakupujeme. Proč čekat s rešerši či objednávkou až domů k počítači, když mobil máme vždy po ruce a obojí lze bez problémů udělat tady a teď? Zajištění správného fungování na mobilních zařízeních by tak mělo být jednou z hlavních priorit každého webu, který pomýšlí na úspěch.
Nejste si jistí, zdali jsou vaše stránky dostatečně mobile friendly? Objednejte si naši SEO analýzu, z níž ihned zjistíte, jak na tom jste.