SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Porušujte pravidla copywritingu, buďte autentičtí

V našem copywriterském týmu jsme genderově i charakterově vyvážení. Kolegyně Petra je konzervativnějšího založení, zatímco já jsem zarytý volnomyšlenkář. Jeden z nás se poměrně striktně drží svých pravidel, kdežto druhý se jimi spíše jen inspiruje a tu a tam je s radostí porušuje, protože tak se mnohdy utváří vlastní identita a jedinečnost. Asi (a to nejen z nadpisu) už tušíte, který z nich jsem.

Naše styly psaní jsou opravdu odlišné a vnímání copywritingu zrovna tak. Mnohdy spolu nesouhlasíme, ale o to raději uvítáme pohled na věc od člověka ze zcela jiného těsta. Názorová rozmanitost je fajn, a proto jsem tento text pojal jako konstruktivní kritiku článku „Výborný web copywriting utopíte nesprávnými slovy“. Na čem se neshodneme?

1. Nepoužívejte knižní a staročeské výrazy

V našem starším článku se dočtete, že podstata úspěšného textu tkví v používání jazyku cílové skupiny. S tím nelze jinak než souhlasit, leč u konstatované nutnosti absence jakýkoliv staročeských slov významně zdvihám obočí.

A začnu hned u základního argumentu, o nějž se tato teze opírá. „Copak se jde v dnešní době bavit s přáteli jazykem, který slyšíte z filmů pro pamětníky nebo načerpáte zásobu přečtením si třeba Seiferta a Jiráska?“

Ano, jde. Samozřejmě, nemyslím tím oblažovat společnost pětiminutovým monologem plným archaismů, nýbrž vaši mluvu sem tam pocukrovat nějakým netradičním výrazem. Řeknu vám příklad ze života. Rozhodně nemluvím jako kniha, v soukromí používám směs jazyka ulice a slovníku střední třídy, ale tuze rád svůj projev čas od času okořením kouskem staročeštiny. A možná teď budete nevěřícně kroutit hlavou, nicméně vhodné začlenění knižních slovíček dnes vypovídá o odvaze, sebevědomí a kreativitě.

Famózní, žoviální či lascivní. Tyto výrazy používám běžně, ať už konverzuji se sparingběžcem během desítky lesem, s kamarádem nad dvanáctkou v požehnaném zařízení nebo jsem na rande s po čertech hezkou pětadvacítkou. Výsledek je vždy stejný – nadšený, soustředěný, a hlavně vděčný posluchač. Ptáte se proč?

Je to nezvyk, slyšet něco podobného. Když řeknu další „zakázaná“ slovíčka, například „neb, též, nikoliv či oč“, tak Petru z toho mrazí, leč moje společnost si ten netradiční výraz užívá a přijde jí to sexy. Opravdu. Na kolejních párty, maturitních plesech, v klubu nebo na klasické schůzce.  Kdekoliv jsem zahájil nezávaznou konverzaci s opačným pohlavím, jeho příslušnice ihned zbystřila a projevila zájem. Minimálně tedy o ten pokec. Můj slovník byl zkrátka kreativní.

Děvčata podobná slova už dlouho neslyšela, čímž jsem v nich okamžitě vzbudil zvědavost. S těmito výrazy jsem to naštěstí nikdy nepřeháněl, takže nehrozilo nebezpečí znudění či poklesu zájmu oné „cílové skupiny“. Ba naopak, citlivé dávkování knižních slov vždy dodalo konverzaci punc výjimečnosti.

Proto říkám, všeho s mírou. Bylo by pošetilé radit vám, ať mluvíte (a píšete) jako Oldřich Nový ve Světácích, ale právě legendární film Zdeňka Podskalského může posloužit jako ukázka, že občasný záblesk kultivovaného archaismu je v kombinaci s běžným jazykem neodolatelný.

Otrocké dodržování pravidel (včetně těchto rad) nikdy nikam nepovede, pokud nedokážete efektivně zapojit to nejdůležitější. Cit. To, co si mohu dovolit na soukromém blogu se nemusí setkat s nadšením u start upu, zatímco v případě zavedené korporace se stoletou historií může vyvolat nadšení.

Chcete udržet čtenářovu koncentraci a příjemně šokovat jeho oči? Zkuste ve svém textu kromě jazyku vaší cílovky použít i nějaké pěkné staročeské slovíčko a dejte tak najevo tu krásnou nadsázku, lásku k mateřštině a odvahu se trochu odlišit. Budete originální a vystoupíte z řady všech, kteří tak úzkostlivě dodržují všechna pravidla copywritingu do takové míry, až se stali pouze jedněmi z mnoha. A vy přece chcete krapet vyčnívat, že?

2. Vyvarujte se krátkýchvět, třeba i jednoslovných. Tříští pozornost a někdy se skutečně vyplatí, raději v souvětí napsat další větu navíc. 

Nesouhlasím. Opravdu. Píšete prodejní texty, nebo pokračování Vojny a míru? V knížce asi nikdo z nás nemá problém s květnatými a delšími souvětími. Ba naopak, tam si je přímo vychutnáváme v co nejvyšší míře, ovšem na webu bych s nimi šetřil. Lev Nikolajevič je jistě excelentní spisovatel, ovšem z dnešního pohledu by byl mizerný copywriter. Krátké věty vzbuzují napětí. Budují atmosféru. Když jsou krátké věty použité na správném místě v odpovídajícím množství, tak pozornost nijak netříští, ale naopak ji udržují. Prokládejte delší věty  těmi kratšími a uvidíte, že váš text bude obsahovat gradaci, tempo a rozmanitost.

3. Milujete vykřičníky? Tak od nich upusťte. Zastávám názor, že výborný copywriter napíše důraznou větu bez něj.

Hm, zajímavá teorie, ale nic pro mě. Takový dogmatický přístup je mi proti srsti. Proč se dobrovolně zbavovat prostředku, který může v případě potřeby zdůraznit nadšení, apel nebo význam vašeho poselství? Do textu potřebujete dostat emoce a občas není na škodu naléhavý obsah podpořit i adekvátním interpunkčním znaménkem. Zastávám totiž názor, že výborný copywriter má otevřenou mysl a nebrání se občasnému porušení zaběhnutých pravidel, je-li ku prospěchu věci. A věřte mi, že být rebel někdy není na škodu.

Takže, jak byste měli psát?

Přirozeně. Pokud se budete na sílu řídit všemožnými pravidly, zákazy a doporučeními, výsledkem může snadno být pouze křečovitá snaha o dokonalost formy, kde to nejdůležitější, tedy obsah, bude upozaděno. Při tvorbě obsahu vycházejte z všeobecně známých pravidel copywritingu, ale neberte je zcela dogmaticky. Inspirujte se jimi a podle pocitu vkládejte do textů tu vaši přidanou hodnotu, i kdyby to bylo v rozporu s nějakou naší radou. Jen vám to dodá na autenticitě.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba