SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Před psaním oprašte pravopis

Čeština je nádherný jazyk! Alespoň já mám ten pocit už od školních let. Skýtá nám tolik možností, jak vyjádřit pocity, prosby, zážitky… Prostě cokoliv vás napadne. Smutné časy však nastanou, když si přečtete třeba takový obyčejný dopis v mailu psaném na mobilu:

„Dobry, krasny, den, vazeny pane! Tak me dneska napadlo ze Vam napisu kratky dopis k jemuz me inspiroval Vas dopis ten posledni ktery ste my napsaly ve Vasem mailu pro me. Co kdyby jsme si s opakovaly uciva se zakladni skoli a podivali bysme se trochu podrobnejc na pravopis kdys uz se tim psanim zabivame co by jste na to rekli?“

Že to až bolí a bije do očí?? Dobře, trochu (možná dost) jsem to přehnala. Ale věřte, že v dnešní době není takový problém na podobný text narazit. A to opravdu píchne u srdce – nejen copywritera! Někteří možná namítnete, že všichni spěcháme, počítač chyby opraví sám, tak proč se trápit s pravidly českého pravopisu. V tom případě zřejmě tento článek nedočtete do konce. Bude mě to mrzet, ale pochopím to.

Vy ostatní, kteří chcete psát bez chyb a kultivovaně, zůstaňte! Tímto článkem totiž začíná seriál zaměřený na nejčastější chyby, nešvary a zlozvyky při psaní textů. A na řadu přijde i slíbené „opáčko“ ze základní školy.

dobře napsáno
dobře napsáno

Tragikomická doba „smsek“ – kam zmizela diakritika?

Už vám někdy přišla na mobil zpráva v takovém stavu, že byl problém rozluštit význam slov? Když „překousnu“ absenci diakritiky (což se mi ale ani trochu nelíbí), tak snahu pisatele vmáčknout co nejvíce znaků do jedné smsky (dovolím si používat tuhle zkratku) na úkor obsahu a kvality textu tedy rozhodně ne! Jsou i takoví experti, kteří aby ušetřili, vynechávají pro jistotu i interpunkci a mezery mezi slovy. A to je pak teprve počteníčko.

Pak mi přijde taková krásná zpráva jako: „Ahojmarketodneszatebouprijeducekejmeuzv1jarmila“. Nádhera, co?! Já vím, že je to známá a můžu to respektovat – oficiálně by takovou hrůzu nikomu neposlala. Ale trocha kultury a důstojnosti by přeci jen měla i v soukromé a kamarádské konverzaci zůstat, nemyslíte?

Pak existuje další skupina pisatelů. Ti se snaží! Píší s diakritikou, a to je hned lepší pocit pro čtenáře. Jenže i tady číhá úskalí. T9 – tzv. prediktivní vkládání textů (chytré psaní) dokáže mnohým pěkně zavařit. Občas tam skočí jiné slovíčko, než jsme plánovali. Pokud si toho nevšimneme, příjemce se v tom lepším případě dobře pobaví.

Tip: Kontrolujte před odesláním! Ta chvilka času a pozornosti při pročtení zprávy, než ji odešlete, se vyplatí. Ať se nám psaní zpráv opravdu nezmění v českou tragikomedii.

Posty na Facebooku – pod tohle se podepíšeš?

Co prominu u mobilních zpráv, to rozhodně neprojde na Facebooku. Často si říkám, jestli si lidé uvědomují, že píší vlastně veřejně. Nevadí jim, pod co se podepisují každým vložením příspěvku plného nejen gramatických chyb? Mnozí namítnou: „O nic nejde, je to jen komentář mezi přáteli.“ Ale přátelé, jde přeci o víc! Když už je vám jedno, co si o vás ostatní asi tak pomyslí, berte alespoň ohled na čtenáře a náš krásný jazyk. Prosím!

Tip: Googlete, když nevíte! Nějaká ta chybějící nebo přebývající čárka se dá odpustit. Ale vyjmenovaná slova a shoda přísudku s podmětem napsaná s chybou, bijí do očí i člověka, který pravopis až tak neřeší.

Maily – proč se trochu neodvázat?

To je už jiná kategorie. Tady se pravopisné chyby prostě neodpouštějí! Pro srovnání si představte, jak by asi vypadaly hrubky na pohlednici nebo korespondenčním lístku. Co o člověku vypovídá text plný chyb? Ano, máte pravdu. Kdo dnes píše pohled nebo zprávu na „koresponďáku“. Téměř nikdo. Korespondence se přesunula do mailů. Proto by měly být bez chyb!

To ovšem neznamená psát strojeně nebo konzervativně. Pište uvolněně, lidsky a beze strachu. Nehledejte zbytečné složitosti, ať se do tématu nezamotáte a text nebude dávat smysl. Klidně použijte obyčejný lidový výraz. Ale bez pravopisných chyb, prosím!

Tip: Oslovujte „s malým“! Pokud nepíšete opravdu vysoce postavenému nebo váženému člověku, vypadá lépe zájmeno „vám, vás…“ s malým písmenem. I když nás to kdysi učili jinak, dodáte tak dopisu příjemnější a osobnější ráz.

Prostě pište srdcem (s Pravidly českého pravopisu v ruce)

Nebojte se, tu knihu držet v ruce nemusíte. Jen při psaní jakéhokoliv textu myslete na čtenáře. Pokud překonáme takovou tu českou pohodlnost, zachováme kulturu českého jazyka – minimálně pro další generaci.

I skvělý copywriter občas tápe

Proč to nepřiznat? Čas od času si nejen pravidla českého pravopisu musíme zopakovat všichni. Zapomínáme to, čemu jsme se ve škole divili: „Na co to budeme v životě potřebovat?!“ Tak do toho pojďme společně a nějak se tím pravopisem prokoušeme. Říká se přeci: „Opakování je matka moudrosti“.

Těšte se na mě/mne v příštím článku, vaše Markéta

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba