SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Problematika pomlček a spojovníků v kostce

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Co kdybych vám řekl, že s největší pravděpodobností celý svůj život (nebo alespoň od té doby, co aktivně používáte počítač) žijete v omylu? Takhle nějak by mohl začínat mysteriózní film s kybernetickou tematikou, ale v našem případě je to pravda. Drtivá většina lidí myslí, že v psaném projevu využívá pomlčku, jenže místo toho do statusu na sociální sítí nebo na blog napíší spojovník. A to je jazykově, stylisticky i významově špatně. Čím se tato snadno zaměnitelná interpunkční znaménka liší, jak je správně používat a kde na klávesnici je najdeme?

Problematika pomlček a spojovníků bývá španělskou vesnicí jak pro laiky, tak profesionální psavce. Je běžné, že tuto oblast teoreticky ani prakticky neovládá spisovatel, scénárista nebo copywriter. Jeden z nich píše i tento text. 😊 Přiznávám, že tímto článkem nepředávám své dokonalé znalosti správného zápisu interpunkčních znamének, ale pouze reprodukuji nové vědomosti, které jsem načerpal v rámci rešerše.

Spojovník

Spojovník (-) je to, co jste s největší pravděpodobností dosud považovali za pomlčku. Jde o krátkou vodorovnou čáru, která se do textu píše zásadně bez mezer. Obecné pravidlo pak říká, že správně by se měl spojovník používat, když chcete vyjádřit těsný významový celek mezi dvěma slovy. A pozor, pokud spojovník v zápisu vyjde na konec řádku, je nutné jej napsat i na další řádek.

Kdy je správné použít spojovník?

  • U některých několikanásobných přídavných jmen

 

Např. bezpečnostně-právní, sociálně-ekonomický, červeno-zelené, německo-anglický atd.

  • U vzájemně souvisejících podstatných jmen, z nichž žádné není dominantní

 

Např. propan-butan, malíř-lakýrník, trenér fitness-výživový specialista atd.

  • U místních jmen s přímou geografickou souvislostí, kde není žádná víceslovná složka

 

Např. Frýdek-Místek, Praha-západ, Ostrava-město atd.  Pokud název dané lokality obsahuje alespoň jednu víceslovnou složku, použijte místo spojovníku pomlčku, třeba Liberec III – Jeřáb nebo Praha 10 – Strašnice.

  • U některých přejatých slov

 

Např. play-off, ping-pong, nemoc beri-beri atd.

  • U složených příjmení

 

Např. Novák-Svoboda, Majorová-Nádherná atd.

  • U spojek a částic napojených na slovo

 

Např. bude-li, je-li, chcete-li atd.

Pomlčka

Začneme vizuálnem. Pomlčka (–) vypadá jako vodorovná čára, v podstatě jde o takový dvojnásobný spojovník. A teď k jejímu smyslu – používá se pro oddělení části textu, ať už v rámci jedné věty nebo jako dělítko mezi větami. Proto pomlčku zásadně ohraničujeme mezerou z obou stran.

Kdy je správné použít pomlčku

Chcete mnemotechnickou pomůcku? Všimněte si, jak po přečtení slovních spojení s pomlčkami a spojovníky najednou dává jejich volba smysl. První z nich, ostatně jak už název napovídá, naznačuje určitou přestávku v řeči (pomlku), zatímco druhý spojuje dvě spolu přímo související slova. Ale pojďme si představit konkrétní příklady.

  • U upřesňování nějakého sdělení

 

Např. To byla zase krádež za bílého dne – myslím tím výkon rozhodčího v derby.

  • U označování pauzy v řeči (místo třech teček)

 

Např. Začni se konečně chovat slušně, nebo –.

  • U oddělování přímé řeči

 

Např. – Jak se máte? – Fajn. – Co vy? – Taky dobře, díky za optání!

  • U víceslovných názvů míst

 

Např. trasa Ostrava-Svinov – Třinec – Katowice.

  • U zápisu peněžních částek

 

Např. Oběd mě stál 150, – Kč.

  • U vyjádření vztahu s významem „proti“

 

Pozor! V tomto případě u zápisu dvou slov píšeme pomlčku bez mezer, např. zápas Baník–Sparta, souboj Kličko–Joshua.

  • U vyjádření vztahu „od–do“

 

Další chytáček — pokud jsou oba výrazy jednoslovné, tak se opět nepíše před a za pomlčkou mezera, např. pracovní doba 9—17. Jestli je alespoň jeden pomlčkou oddělený výraz dvouslovný, tak se mezery píší, např. ve vyjádření časového rozsahu 1. ledna — 31. prosince.

  • U vyjádření vztahu s významem „a“

 

I zde se platí výše zmíněné pravidlo o (ne)psaní mezery, takže to bude vypadat např. známá cestovatelská dvojice Zikmund–Hanzelka X dvojice M. Zikmund – J. Hanzelka.

  • U vyjádření přísudku tam, kde klasický přísudek není

 

Např. Chlast – slast.

  • U nahrazení čárky

 

Např. Tento film – viděl jsem ho už třikrát – je vážně skvělý!

Jak napsat pomlčku?

Otázka za zlatého bludišťáka. Symbol pomlčky se na klávesnice neobjevuje, takže skoro nikdo neví, jak ji napsat. A proto místo ní používají spojovník, který tam je. Pomlčku napíšete pomocí klávesové zkratky Alt + 0150.­

… a to je všechno přátelé! Tak myslete na tento článek pokaždé, když budete mít tendenci napsat pomlčku místo spojovníku a naopak. 🙂

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba