Máte obsahově hodnotný web? Pusťte ho do světa, ať z něj má užitek co nejvíce lidí. A v konečném důsledku i vy samotní. To se snadno řekne, ale hůř provádí. Ale nemusí. Důležitým a mnohdy opomíjeným prostředkem k vstupu do všeobecného povědomí je budování zpětných odkazů, známé i jako linkbuilding.
Co jsou zpětné odkazy?
Určitě jste si všimli, že mnohé stránky mají v patičce, textu či postranních lištách textové nebo grafické ikony. Zkoušeli jste na ně kliknout? Pokud ano, tak jste byli ihned přesměrování na nějaký jiný web. Prostřednictvím zpětného odkazu.
Komu tím prospějete?
Sami sobě. Kvalitním linkbuildingem dosáhnete zlepšení pozice ve vyhledávačích a tím pádem i vyšší návštěvnosti vašeho webu. Roboti totiž ve výsledku vyhledávání vždy nabídnou nejdůvěryhodnější a obsahově kvalitní stránky, na nichž byste měli najít to, co hledáte. Jedním z kritérií jsou i kvalitní zpětné odkazy. Dostatek relevantních hypertextových ikonek přidá vaší stránce v pomyslných očích robotů na kredibilitě. A ti vás pak s klidným „srdcem“ posunou výš.
Chcete příklad, jak může mít i zdánlivě malý odkaz mít velký vliv? Představte si, že jste majitel obchodu s komiksy. Teď frčí superhrdinské filmy. Každý, kdo disponuje nějakou nadpřirozenou schopností, už má svůj vlastní snímek. A k tomu se ještě průběžně objevuje i ve společných bijácích s ostatními kolegy, až se v tom člověk ztrácí.
Proto existuje velké množství fanouškovských stránek, zasvěcených jednotlivým hrdinům. Nebo všem dohromady. Tam se sdružuje vaše cílová skupina, potenciální zákazníci a také příležitost pro zvýšení ranku vašeho webu. Stačí se jen domluvit s majitelem stránky na vzájemné výměně hyperlinkových odkazů. To by neměl být problém, vždyť ze zpětných odkazů plynou stejné výhody i druhé straně, že?
Tak snadné to bohužel není. Abyste byli s návrhem na výměnu vyslyšeni, měli byste nabídnout přínosný obsah. Klíčovým prvkem je tak hodnota vašeho webu. Těžko pro něj si seženete kvalitní zpětné odkazy, když ho protistrana neshledá dostatečně atraktivním. Každý chce přeci svému publiku nabídnout jen to nejlepší, což platí i u zpětných odkazů.
Na výměnu hypertextové reference s kamarády nebo známými z nijak nesouvisejícího prostředí ihned zapomeňte. To nikam nevede. Nebo alespoň ne tam, kam chcete. Roboti totiž podobné snahy o umělé zvýšení návštěvnosti většinou poznají a váš web mohou penalizovat. V nejhorším případě až zcela vyloučit z výsledků vyhledávání.
Jak získáte kvalitní zpětné odkazy?
- Měňte odkazy s relevantními a spřízněnými weby.
- Registrujte se do katalogů (seznam.cz, firmy.cz apod.)
- Pište PR články a publikujte je na cizích stránkách.
- Raďte lidem, pomáhejte jim s problémy. Účastněte se diskuzí na nejrůznějších fórech a sociálních sítích.
- Dohodněte se na propagaci s influencerem z vašeho oboru. Otevíráte novou restauraci? Pozvěte food bloggera, ať vloží odkaz na konec své recenze.
- Chystáte něco nového? Kontaktujte média. Půjde-li o něco opravdu zajímavého, udělají vám reklamu zdarma.
- Využijte event marketing. Chystáte večírek, ples nebo jen slevovou akci? Zmiňte to v nějakém katalogu událostí.
Obsahový marketing a linkbuilding jdou ruku v ruce
Budování zpětných odkazů a obsahový marketing se vzájemně doplňují. Jeden bez druhého může být. A často i opravdu bývá, což je s ohledem na to, jaký potenciál se v jejich kooperaci skrývá, velká škoda. Chcete se objevovat vysoko ve výsledku vyhledávání? Nezapomínejte na linkbuilding. Dejte o sobě vědět tam, kde o vás mohou mít zájem.
Chcete se dozvědět více informací a nejnovější aktuality z oblasti optimalizace pro vyhledávače? Vše podstatné najdete v našem souhrnném článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?