V jednom z minulých článků jsme si představili možnosti a význam rozšíření textové reklamy v systému Google Ads. Ten obsahoval i krátkou zmínku o strukturovaných datech. A právě na ně se dnes zaměříme. Jde totiž o nesmírně zajímavé a užitečné téma, protože zakomponováním tohoto elementu umožníte vyhledávačům i jejich uživatelům lépe porozumět vašemu webu. To se pak logicky pozitivně projeví jak posunutím v SERPu, tak zvýšením četnosti prokliků z něj, jelikož už z pouhého náhledu nabídnete věcné a konkrétní informace, které lidi přimějí k návštěvě.
Nechoďme dlouho kolem horké kaše a dostaňme se rovnou k jádru pudla. Strukturovaná data mají dvě hlavní výhody:
- Vyhledávač správně interpretuje obsah dané stránky.
- Příspěvek se odliší (a tím pádem i zviditelní) ve výsledku vyhledávání.
Google možná zná odpověď na každou otázku, ale zdaleka neví vše. Pokud máte kupříkladu na webu uvedeno, že konkrétní produkt stojí 777,- Kč, z pohledu nejpoužívanějšího vyhledávače půjde jen o číslice a text. Ovšem přidáte-li na stránku příslušná strukturovaná data, tak rázem i umělá inteligence pochopí, že výše uvedené údaje označují cenu a měnu. Roboti tedy budou mít konkrétnější informace o obsahu vaší prezentace, takže jí snadněji porozumí a tím pádem i lépe vyhodnotí.
Už jen to by bohatě stačilo, aby se vám vyplatilo zakomponovat strukturovaná data do zdrojového kódu. Ale v tomto případě jde o klasickou win-win situaci. Další výhodu totiž představuje zviditelnění těchto příspěvků ve výsledcích vyhledávání, protože:
- jsou na první pohled odlišné,
- zabírají více místa,
- obsahují konkrétnější informace.
… což ve finále může zvýšit míru prokliku až o 30 %. A větší CTR jde ruku v ruce s lepším umístění v SERPu, jelikož vyhledávač zjistí, že váš odkaz je relevantní výsledek, na který uživatelé často a rádi klikají.
Jak vytvořit strukturovaná data
Tyto úryvky snadno a rychle vytvoříte prostřednictvím markupu Schema.org. Vybraná schémata pak stačí přidat do zdrojového kódu příslušné stránky.
Nejčastěji používaná strukturovaná data
Cena a měna u produktů nejsou zdaleka jedinými typy snippetů, s nimiž se setkáváme. Jaké jsou nejpoužívanější varianty schémat a co obnášejí?
- Organizace – V rámci schématu „organizace“ můžete stručně představit vaši společnost, ukázat logo, adresu sídla, kontakty či umístění na mapě. Vypadá to takto:
- Články – Chcete přidat do náhledu článku i nějaké detaily? Není problém. Můžete vložit informace, jako je nadpis, autor, podrobnosti o autorovi a další.
- Události – Pořádáte konferenci nebo nějaký event pro veřejnost? Popište ji, uveďte lokaci a čas, kdy vaše událost začíná a končí.
- Produkty – Poskytněte potenciálním zákazníkům co nejpodrobnější informace o tom, co prodáváte. Uveďte u každého produktu cenu, dostupnost, barvu nebo k němu vložte obrázek či recenzi.
- Lokální byznys – Máte firemní pobočku, provozovnu nebo vedete například bar či autoopravnu a potenciálním zákazníkům nestačí pouze stručné informace, ale potřebují vás navštívit osobně? Vyplňte schéma „lokální byznys“, kde můžete uvést kontaktní údaje, lokalitu i otevírací hodiny.
- Pracovní nabídky – Sháníte nového zaměstnance a nechcete se spolehnout pouze na inzertní portály? Dejte nabídku na web a uveďte ve strukturovaném schématu stručný popis pracovní náplně, plat a typ zaměstnání.
- Recepty – Vedete kulinářský blog? Vložte do náhledu na konkrétní recepty popis, ingredience a obrázek.
Jak implementovat strukturovaná data do zdrojového kódu stránky
Zakomponovat vybrané schéma není nic těžkého. Všechno podstatné vám totiž vygeneruje Schema.org. Podívejte se ale, jak máme kontaktní údaje, logo, pracovní dobu a odkazy na sociální sítě my.
Nevíte, zda jste strukturovaná data implementovali správně? Nechte si udělat SEO analýzu a zkontrolujte, jestli máte vše v pořádku.
Pár slov závěrem
Mějte na paměti, že vložení strukturovaných úryvků do zdrojového kódu ještě automaticky neznamená, že se tyto prvky ve výsledku vyhledávání opravdu objeví. Každá úprava prochází složitým procesem schvalování, během něhož roboti všechna data podrobně zkoumají. Teprve na základě vyhodnocení této analýzy rozhodnou, zda je zobrazí. Proto se snažte jít štěstíčku naproti a uvádět pouze relevantní a uživatelsky přínosné informace. Tím své šance výrazně zvýšíte.
Máte webové stránky na WordPressu a chcete pomoci s implementací strukturovaných dat? Obraťte se na nás, rádi přiložíme ruku k dílu a ulehčíme vám práci.
Chcete se dozvědět více informací a nejnovější aktuality z oblasti optimalizace pro vyhledávače? Vše podstatné najdete v našem souhrnném článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?