Opakování je matkou moudrosti. A může být i efektivním nástrojem marketingové komunikace. Recyklování již publikovaného obsahu totiž představuje nesmírně účinný prostředek, jak oslovit publikum i vyhledávací roboty. Proč byste měli dát svým oblíbeným výstupům druhou, třetí či dokonce čtvrtou šanci?
Už vám dochází fantazie, čas nebo chuť neustále vytvářet nový obsah? Tak se do toho nenuťte. Není to nezbytně nutné. Nejen v období kreativního půstu totiž můžete vzít vaše starší články, videa nebo grafiky, trochu je upravit a znovuzveřejnit v jiné podobě. A klidně i na jiném komunikačním kanálu.
Samozřejmě, taková recyklace nejde u jakéhokoli obsahu. Musí jít o něco s trvalou nebo alespoň dlouhodobější hodnotou. Nemá smysl využívat informace s krátkou životností, jako jsou například sezónní akce, aktuality a další věci, jímž zub času výrazně snižuje atraktivitu a využitelnost. Je nutné také mít na paměti, že ona recyklace spočívá pouze ve formě přeměny hotového v jiný formát nebo odlišného zpracování už načatého tématu. Znovupublikování příspěvku bez výraznějších úprav je vytváření duplicitního obsahu, který vyhledávače penalizují.
3 hlavní důvody pro recyklaci marketingově využitelného materiálu
- SEO – opětovné zacílení na potenciální klientelu a znovupoužitá klíčová slova mohou rezultovat ve zlepšení SEO skóre i organické návštěvnosti.
- Úspora času – úprava již existujícího obsahu je daleko rychlejší, než vymýšlení a tvorba nového.
- Větší dosah – text použijete do článku na blog, poté ho převedete do videa a dáte na Youtube, následně z něj vytvoříte infografiku na Pinterest a nakonec ho transformujete do podoby podcastu, který nahrajete na Spotify.
A teď už k samotným způsobům recyklace.
5 způsobů, jak opakovaně (a efektivně) využívat jeden obsah
1.Transformujte text do grafiky, videa či audia a naopak – jak už naznačuji o pár řádků výše, relevantní a skutečně přínosný obsah lze zpracovat do mnoha podob. A ty pak publikovat na rozdílných platformách, kde mohou oslovit lidi, kteří by na tu samou věc v původní formě jen těžko narazili. Vytvořte z dobrého článku video, udělejte z něj podcast, zpracujte ho do infografiky a uvidíte, že zabijete klidně i více než dvě mouchy jednou ranou.
2. Udělejte seriál příspěvků na jedno téma – chcete, aby vás cílovka brala jako experty v oboru? Ukažte lidem, že svému řemeslu dokonale rozumíte a rozeberte nějaké ošemetné či diskutované téma ve formě série příspěvků, které publikum vzdělají, inspirují a pomohou jim najít odpovědi na často kladené otázky. V každém „díle“ seriálu pak nezapomeňte odkázat na minulé epizody.
3. Napište e-book – seriál už máte, tak proč ho nevyužít na maximum? Doplňte informace z něj o zajímavou grafiku (ano, kterou pak můžete použít i samostatně třeba na sociální sítě) a vytvořte z něj elektronickou knihu. Tu dejte zdarma ke stažení každému, kdo vám poskytne e-mail, čímž se vám bude průběžně navyšovat databáze kontaktů pro mailingové kampaně.
4. Vytvořte případovou studii – analyzujete svoji práci, máte úspěchy a disponujete tvrdými daty, které vše objektivně dosvědčí? Využijte je a zpracujte případovou studii, ve které jasně ukážete své schopnosti a reálné výsledky z ní plynoucí. Tím získáte i neprůstřelný argument o tom, co a jak jste dokázali.
5. Průběžně aktualizujte starší obsah – publikovali jste před delší dobou opravdu dobrý článek a postupem času vás napadají další a další věci, jak ho vylepšit? Doplňujte ho o tyto postřehy a každou aktualizovanou verzi opětovně sdílejte.
Dejte recyklaci zelenou
„Moje jediné přání je opakování,“ zpívají v jednom ze svých hitů Tata Bojs. A jedno se klukům musí nechat – očividně rozumí marketingu. 😊 Následujte je a přetvářejte již vytvořený obsah do nejrůznějších podob. Ušetříte tím čas, který byste jinak věnovali vymýšlení nových námětů a zároveň tak oslovíte nové lidi na dosud neprobádaném území.
Nevíte, jak na to? Obraťte se na nás. Rádi vám s transformací či tvorbou prvotního materiálu a následným převedením do více podob pomůžeme. Uvidíte, že hned budete víc vidět.