SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Strategický on-line marketing v Humpolci

Jo, už je to pár dní a my bychom měli své příznivce informovat o semináři, který jsme 15. 5. 2018 pořádali v Humpolci v sídle Medou z.s. Rozhodli jsme se pro výběr tématu nám blízkém a zajímavém pro lidi, podnikající na internetu. Určitě i vás by zajímal „Strategický online marketing v praxi“. Škoda, pokud obsah by byl pro vás přínosem, ale z jakéhokoli důvodu jste se nemohli zúčastnit. Nevadí, v tomhle článku najdete plno informací a tipů, o kterých jsme mluvili.

Celý seminář jsme pojali v duchu příjemného odpoledního setkání. Zástupci a klienti Medou z.s. se nám i návštěvníkům postarali o příjemné prostředí a samozřejmě i občerstvení. Sešlo se docela dost internetových příznivců, nejen z řad našich klientů. Nechtěli jsme obsahově zahltit posluchače jen studenou teorií o tom, jak být na internetu vidět, ale pojali jsme setkání jako případovou studii. Seznámili jsme s naší firmou, prací a samozřejmě i s výsledky a osvědčenými zkušenostmi z praxe.

Návštěvníci semináře dostali do rukou informační letáky a také dva důležité papíry. První s popisem základních otázek strategického marketéra a druhý pracovní. Ano, připadali jsme si jako ve škole. Ale musím uznat, že to byla velmi skvělá, názorná pomůcka a všechny nás vyplňování pracovního listu bavilo. Zkusili jsme si napsat naše myšleny, vše srovnat v hlavě, co a kde je potřeba vylepšit nebo naopak. A v čem tkvělo celé tajemství?

8 otázek strategického marketéra

Obecně se hlavou marketéra honí několik myšlenek, zejména těch, týkajících se hlavně zákazníků. Potřeba o něm co nejvíce vědět a jak se liší zvyklosti jednotlivých zákazníků. Díky těmto znalostem zjistíte, který produkt na míru konkrétnímu zákazníkovi zobrazovat právě tehdy, když jej potřebuje. A tomu pomáhá cílená reklama. Nepatří mezi zlo dnešní doby. Zkuste si představit (což právě teď nebude takový problém), že hledáte vhodnou destinaci pro svou dovolenou a vidíte reklamu na hotel, který přesně odpovídá vašim představám.

1. otázka strategického marketéra – „Kdo a kde jsem a kam chci dojít?“

Fáze jakéhosi uvědomění. Představte si, co chcete a co je vaším cílem. Zamyslete se nad silnými stránkami (co máte vy a jiní ne). Budete prodávat produkty, služby, šířit povědomí o značce, tématu, potřebujete získat registrace na akce, kurzy, semináře, dlouhodobé vzdělávání atd. Nebo vydělávat hodně peněz?

2. otázka strategického marketéra – „Kdo je můj typický zákazník (avatar)?“

Je potřeba vědět, koho chcete oslovit. Bohužel se tato fáze velmi často opomíjí, ale pojďme si říct, proč je tak důležitá. Pokud nevím, komu prodávám, tak mu nic neprodám. Popište si věrně svého avatara/personu a tím větší úspěch pak očekávejte. Nemusíte mít jen jednoho, klidně se zaměřte na dva, tři i více různých. Využijte internet, který dává oproti klasickým médiím velmi silné nástroje na popis avatara.

3. otázka strategického marketéra – „Jak můj produkt vyřeší problém mého avatara?“

Zde se důležitým stává pohled samotného zákazníka. Také často podceňovaný a stává se důvodem krachu mnoha technologických firem. Nikoho nezajímá, jak je váš produkt skvělý (dokáže skoro všechno, úžasná barva, skvělý výkon apod.), ale jak zákazníkovi pomůže vyřešit jeho problém. Nepomůže mu problém vyřešit? Neprodáte, ani kdybyste se rozkrájeli.

4. otázka strategického marketéra – „Jaké klíčové sdělení chci potenciálnímu zákazníkovi předat?“

Tady pozor, platí převážně: „Méně znamená více“. Ideálně jedna holá věta o cca 5 slovech. Co třeba: „Specialista na on-line marketing“? Pokud se rozhodujete pro rozsáhlejší kampaně (v řádu stovek tisíc Kč a více), můžete mít takových sdělení několik. Využijte inovaci, upoutejte, lište se od konkurence, zaměřte se na snadno zapamatovatelné a budící emoce (nejlépe pozitivní).

5. otázka strategického marketéra – „Jak si získám první pozornost?“ (SEE)

Představte si, že až teprve tady mnozí s marketingem začínají. Předchozí otázky zcela ignorují nebo „jen“ podceňují – ale ono to vyjde úplně nastejno. SEE v překladu znamená vidět a být viděn. Ano, je potřeba vejít do povědomí. Ať potenciální zákazník ví, že tu jste a co mu nabízíte. Základem je SEO na vhodná klíčová slova, fráze. Teď není prodej prioritou. Nejlepším výstupem této fáze jsou návštěvy vašich webových stránek. Využijte reklamní obsahové sítě AdWords, Sklik (bannery, responsivní formáty reklamy). Platíte za shlédnutí reklamy (CPM). Rozjeďte reklamu v časopise, novinách, uspořádání (sponzoring) semináře, konference apod.

Zaměřte se na obsahový marketing. Ukažte, že tématu rozumíte, že jím žijete. Postujte příspěvky na Facebook, Google+, Linkedin, dávejte obrázky na Instagram a tweetujte. Připravte se ale na to, že se jedná o časově a finančně náročnější fázi. Efekt se dostaví po cca půl roce až roce, výjimečně dříve.

6. otázka strategického marketéra – „Jakými argumenty přesvědčím?“ (THINK)

THINK v překladu přemýšlej, mysli. Zaměřte se na nějaké srovnání, proveďte test, nabídněte nějakou ochutnávku zdarma (magnet). Například využijte e-book, infografiku, lekce zdarma, webinář, vzorek produktu zdarma, služba zdarma… Máte víc typů avatarů? Klidně použijte několik magnetů se zaměřením na jinou personu. A co třeba také reklama ve vyhledávací síti, „zvažování“ na Facebooku. Stačí použít věty a otázky, které řeší ten váš avatar. V rámci obsahového marketingu pište o tom, co ho trápí. Opět postupujte prakticky jako u otázky číslo 5.

7. otázka strategického marketéra – „Jak přiměju zájemce k rozhodnutí?“ (DO)

A teď si představte, že až u této fáze začínají někteří s marketingem. A pak se diví, že to nefunguje. Jiná ji zcela vynechávají a pak smutní, že nemají prodeje.

DO přeloženo jako akce, udělej. Zaujmete časově omezenou akcí, slevou. Vyvolejte u zákazníka časový stres. Když zájemce nyní své rozhodnutí odloží, většinou už se nevrátí. Zaměřte se na remarketing, ten je cílený na ty, kteří už navštívili stránky produktu/služby/akce. Strávili na webu určitý čas, otevřeli několik stránek, ale zatím neučinili rozhodnutí. Jako například vložili zboží do košíku, ale nedokončili nákup, dostali se na vstupní stránku (landing page), ale neudělali požadovanou akci.

8. otázka strategického marketéra – „Jak zajistím, aby avatar nakoupil zas a více?“ (CARE)

CARE přeložíme jako starej se. Zaměřte se na doplňkový a navyšující prodej. Využijte možnosti a schopnosti newsletteru. Udržujte kontakt, přinášejte informace hodnotné pro vašeho avatara. Čas od času (max. 1:3) použijte i jako prodejní akci. E-shopy: slevy, akce častěji. Připomínejte se tak často a určitou formou, kterou váš avatar očekává. To je potřeba samozřejmě nejdříve otestovat. Posílejte e-mail/y, zprávy na messenger, ale třeba i osobní dopisy s akčním letákem nebo kuponem stále zabírají.

Všechny otázky si návštěvníci semináře vyzkoušeli prakticky díky pracovnímu listu. Samozřejmě získali mnoho dalších zajímavých a velmi přínosných informací. A co vy, řadíte se k zodpovědným strategickým marketérům nebo proplouváte jen tak a čekáte občas na nějaký záchranný kruh? Tak díky našim informacím víte, že je potřeba dělat vše pořádně od A do Z, respektive začít v klidu od otázky číslo 1 a zodpovědně skončit u 8.

Zajímají vás další konkrétní věci související se strategickým on-line marketingem? Pak je to důvod pro to, abyste si pohlídali naši další akci a včas se na ni přihlásili. Ani vzdálenost není překážkou, protože mezi návštěvníky byli lidé z Moravy nebo dokonce Hradce Králové.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba