SEO
ZDARMA

Specialista na on-line marketing

UX – nenápadná, ale klíčová součást online marketingu
Úterý, 11 Únor 2020 / RUBRIKA:

UX – nenápadná, ale klíčová součást online marketingu

Pamatujete si, kdy jste naposled přišli na nějaký web, který vás zaujal na první dobrou, okamžitě (a bez problémů) našli to, co jste hledali a ihned poté učinili objednávku? Možná si to ani neuvědomujete, protože celý ten proces probíhal tak přirozeně, že na tom přece nebylo nic zvláštního, co by stálo za pozornost, že? Omyl. Tento zdánlivě neviditelný jev je důsledkem kvalitního UX.

Co je UX?

UX (z anglického User experience) značí uživatelský prožitek. A to znamená jediné – udělat produkt co nejlépe použitelným. Tak, aby každý ihned věděl, s čím má tu čest a jak by s tím měl nakládat.

 

Donald Norman, otec-zakladatel fenoménu UX, tento princip použitelnosti vysvětloval  prostřednictvím analogie s otevíráním různých typů dveří. Jedny otevíráte zatlačením, jiné musíte potáhnout, ale někdy omylem narazíte do skla, které jste si spletli s ultramoderními tenkými dveřmi.

 

Zkrátka je fajn mít jistotu, že to, čím zrovna chcete projít, jsou opravdu dveře. A ideálně hned rozpoznat, ze které strany se otevírají a jak. To, že se ještě dnes pravidelně setkáváme s vysvětlujícími nápisy „tlačit“ nebo „táhnout“, je důsledkem nedostatečného uživatelského prožitku v oblasti dveřního průmyslu.

UX a web

Nechme teorii a pojďme do praxe. Na co si potřebujete z pohledu UX dát záležet?

 

  1. Snadno pochopitelný obsah

Znáte ty stránky, které vás nejprve zdlouhavě „vítají“ a musíte scrollovat dolů nebo složitě procházet web, abyste zjistili, co se na něm nabízí a jak vám to může pomoci? Průměrný uživatel věnuje tomu, co vidí, nanejvýš 3 vteřiny. A když ho to nezaujme (či nepochopí, oč jde), tak jde dál. Proto by z vašeho webu mělo být okamžitě patrné jeho zaměření a konkrétní benefit, který může návštěvníkovi přinést . Ideálně, aby to bylo zaobaleno do stručného, úderného a kreativního verbálního obalu.

 

  1. Uživatelsky orientovaná struktura

Bod 1 byl zaměřený vyloženě na první dojem. Tento se věnuje druhému. Už jste získali návštěvníkovu pozornost a teď mu musíte pomoci se zorientovat. Co asi může chtít a hledat? Proto už na homepage potřebujete mít přehlednou a uživatelsky přínosnou strukturu celého webu.

 

Přidejte tedy do menu kategorie (a pokud některé mají i podkategorie, tak vytvořte i podmenu) produktů, služeb nebo jakékoliv činnosti, kterou provádíte. A samozřejmě i kontaktní údaje nebo zákaznickou podporu pro případ, že by mu něco nebylo jasné.

 

Pomáhá vžít se do kůže potenciálního zákazníka a zkusit si představit, jak asi může vypadat jeho návštěva na vašem webu. Na co klikne nejdříve? Kam půjde dál? Dokáže snadno najít to, co hledá, aby se neztratil a neopustil stránku bez učinění objednávky?

 

  1. Dostačující content a provázanost stránek

Na druhý bod navazuje i vzájemná provázanost stránek. Uživatelský prožitek je silně orientován na uživatele a jeho potřeby. Volně přeloženo – měli byste předvídat chování a touhy návštěvníků vašich stránek.

 

Myslíte si, že ten, kdo klikne na položku A by mohl mít zájem i o službu B? Rozvíjí sekce D kategorii C? Využil by člověk, který uvažuje o koupi zboží E věc či informace na stránce F? Naservírujte mu to přímo pod nos, ať se nezdržuje. Uvítal by u nabízených produktů videonávod či videorecenze? Dopřejte mu je.

 

Přemýšlejte za návštěvníka, aby on už tolik nemusel a procházel vaším webem nenuceně, přirozeně a jakoby automaticky. Naplňte stránky obsahem, který by mu mohl přijít vhod a nebojte se ho průběžně odkazovat na další části webu, které by ho mohly zajímat, i když jeho samotného by to třeba nenapadlo.

 

  1. Výzvy k akci

Stokrát ohraná, ale stále na vysoké pozici v hitparádě se umístivší písnička. Můžete člověka zaujmout, přehledně mu představit vaše služby a sdělit všechny informace, které potřebuje k rozhodnutí, zda nakoupit nebo ne (ano!), ale pokud ho jednoznačně nevyzvete k akci, tak riskujete, že to nakonec neudělá. Celá snaha by rázem přišla vniveč. A to by byla škoda, nemyslíte?

UX v roce 2020

V současné době na sledování UX existují velmi sofistikované nástroje, jako programy pro zaznamenávání pohybu návštěvníka po stránce, kamery na hlavách testovací skupiny uživatelů  a další. Ale o tom si více řekneme třeba v nějakém dalším článku.

Deus ex UX

Dopřejte vašim návštěvníkům co nejlepší uživatelský prožitek. Vžijte se do jejich kůže, představte si jejich potřeby a uzpůsobte jim svůj web, ať projede nabídkou služeb ke koupi jak nůž máslem. Není nic horšího, než když se ztratíte v nepřehledně roztříděné kategorizaci zboží nebo chcete vytvořit objednávku, ale nevíte jak. Nevkusná grafika také zrovna nepotěší a snadno odradí od nákupu. Přehršel textu nebo rádoby vtipná kreativa to samé. Mějte proto na paměti, že nejlepší UX je často prachobyčejný selský rozum.

Potřebujete pomoci s UX?

On-line marketing je nesmírně komplexní disciplína a k úspěchu potřebujete, aby spojené nádoby (SEO, copywriting, PPC a UX) byly v symbióze. A to je oříšek, který ne každý rozlouskne na vlastní pěst. Necítíte se na to? Kontaktujte nás. Rádi vám pomůžeme vyladit celý web tak, aby byl uživatelsky co nejpřívětivější.

SDÍLEJ:
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

×
TOP
Podpora