SEO
ZDARMA

Specialista na on-line marketing

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o optimalizaci webových stránek (ale zatím vás nenapadlo se zeptat)
Úterý, 3 Duben 2018 / RUBRIKA:

Všechno, co jste kdy chtěli vědět o optimalizaci webových stránek (ale zatím vás nenapadlo se zeptat)

Podle studie „Audit návštěvnosti internetu“ výzkumného projektu NetMonitor z března 2016 používá v České republice internet 76 % populace starší deseti let, přičemž nejčastější aktivitou je vyhledávání informací, kterému se každý uživatel průměrně věnuje 8 hodin měsíčně. Následuje komunikace (6,26 hodin) a zpravodajství (2,2 hodin). Čtvrtou nejčastější činnost představuje on-line nakupování (2,1 hodin), jemuž se podle výzkumu společnosti Seznam z března 2015 oddává až 3,4 miliony Čechů.

To už je značná potenciální klientela k oslovení prostřednictvím internetových vyhledávačů. A právě na to se zaměřuje optimalizace webových stránek. Že vám to nic neříká? Možná ji jen znáte pod zkratkou SEO.

Optimalizace webových stránek = SEO

Search Engine Optimazation, neboli optimalizace webových stránek, představuje disciplínu, jejíž úkol je zajistit, aby se váš web zobrazoval na vybraná klíčová slova a slovní spojení na předních stranách vyhledávačů. Ideálně té první, samozřejmě. Dosáhnete toho pomocí vhodného nastavení formy a obsahu stránky pro automatizované zpracováni v Googlu, Bingu nebo Seznamu.

Pokud se zadaří, tak odkaz na vaše stránky bude po zadání klíčových frází zobrazen mezi prvními, čímž získáte četnější a zároveň i cílenější publikum

Proč je optimalizace pro webovou stránku tak důležitá?

Statistiky z vyhledávačů ukazují, že až 95 % uživatelů „důvěřuje“ vyhledávačům natolik, že se spokojí s výsledky vyhledávání na první straně. Ta ale zobrazuje jen 10 webů v neplaceném přirozeném výběru, které algoritmus vyhodnotí jako obsahově i formálně nejrelevantnější.

Dalších 11 míst je pak na první stránce vyhrazených pro placenou PPC reklamu. Z toho vyplývá akutní potřeba prostřednictvím kvalitní optimalizace webové stránky zvyšovat návštěvnost z tzv. organického výběru vyhledávačů. Ať už proto, že u osob, přicházejících na stránku cíleně po zadání klíčových slov do Googlu nebo Seznamu, je výrazně větší šance poptávky nebo zakoupení služeb oproti „nevyžádané“ reklamě, tak na základě skutečnosti, že pouhých 5 % uživatelů pokračuje v hledání i na následujících stránkách.

Mechanismus vyhledávání

Nejpoužívanějším světovým vyhledávačem je Google, jehož cílem je uspořádat informace z celého světa takovým způsobem, aby po zadání dotazu poskytl nejrelevantnější a nejrespektovanější zdroje informací k požadovanému tématu. K tomu vyvíjí a průběžně optimalizuje algoritmy, podle nichž proces hledání probíhá. Pomocí specializovaných programů tak neustále prohlížejí všechny možné dostupné stránky a hodnotí je podle široké škály faktorů tak, aby mohl uživateli v přirozeném výběru nabídnout ty nejadekvátnější informace.

Klíčové faktory pro optimalizaci webových stránek

SEO faktory se dělí na 3 hlavní kategorie:

  1. On-page faktory. Roboti pro doporučení upřednostňují stránky, na nichž se vyskytují stejná nebo podobná slovní spojení, které uživatel zadal do vyhledávače. Dále se hodnotí bohatý, relevantní a pravidelně aktualizovaný obsah i správné vyplnění údajů ve zdrojovém kódu stránky.
  2. Off-page faktory. Ty zahrnují zejména tzv. linkbuilding neboli zpětné odkazy z respektovaných obsahově relevantních stránek, které dodají každé stránce potřebnou autoritu. To v našich podmínkách může být zaevidování do registru lokálních služeb (jako jsou Google My Business nebo Firmy.cz), případně i do oborových katalogů (v případě provozování restaurace např. Restu.cz nebo Zomato.cz) nebo zbožové srovnávače jako Heureka.cz a Zbozi.cz, pokud jde o e-shop. Ideální je pak dosáhnout diverzifikace zdrojů odkazů. K off-page faktorům řadíme i sociální sítě jako Facebook a Twitter nebo Google+, jejichž vliv na SEO v posledních letech stále roste.
  • On-site faktory. Tuto oblast reprezentuje hlavně volba domény a subdomény, využití klíčových slov v názvu jednotlivých stránek a celkově přehledná a uživatelsky „příjemná“ struktura webu, stejně jako jeho design.

Obsah je král, forma královnou

Mezi odborníky panuje shoda v tom, že základem správně optimalizované webové stránky je kvalitní obsah. Proto byste měli usilovat o to, aby se každý návštěvník jednoduše, ale zároveň dostatečně informoval o nabídce všech poskytovaných služeb a nabízeného zboží. V případě e-shopů je pak žádoucí každý produkt stručně popsat, pro vyšší přehlednost zařadit do specifických kategorií nebo přiřadit návod, jak zvolit vhodný výrobek podle individuální potřeby návštěvníka stránky. Lepší orientaci potenciálního zákazníka mohou pomoci i krátké videoklipy o použití, instalaci i údržbě.

Atraktivní obsah však sám o sobě nestačí. Nejde jen o to, co se představuje návštěvníkům, neb podá-li se dobrá věc nesprávným způsobem, přijde i sebevětší kvalita nabízeného zboží vniveč. Stěžejním je celkový způsob prezentace informací. Jestliže v antickém Řecku platilo, že dokonalost tkví v harmonii těla a duše, tak „kalokagathií“ a požadovaným ideálem v kontextu optimalizování webových stránek je harmonie „krásy“ obsahu a formy prezentace informací.

Zásadním instrumentem při realizaci optimalizace webových stránek je též analýza klíčových slov. Jejím účelem je najít co nejvíce možných slovních spojení, vztahujících se k oboru dané stránky, jelikož právě tyto obraty mohou využívat potenciální zákazníci ve vyhledávači. Proto je žádoucí, aby copywriter veškerá relevantní slova implementoval do textů na webu a příslušné sekce ve zdrojovém kódu.

Důležitým elementem, na kterém staví každý e-shop nebo informační web, je také UX neboli „uživatelský prožitek“. Ten představuje kostru, na níž grafik navrhne obal a které kodér vdechne život funkcionalitou. Tento skelet pak definuje vše, co zákazník uvidí na hlavní stránce, jakým způsobem budou uspořádaný kategorie produktů a jak bude možné si z nich vybírat. Uživatelský prožitek zahrnuje i logiku procházení stránek, volbou funkcí, které návštěvníci mohou potřebovat a umísťování ovládacích prvků na vhodná místa.

UX se snaží poskytnout lidem informace přehledně, uživatelsky nenáročně, a právě v takovém množství, které je v danou chvíli adekvátní.

Kdy se projeví výsledky optimalizace webových stránek?

Každá snaha o vylepšení SEO aspektů je daného webu je individuální a jedinečná. Proto nelze obecně určit, po jaké době se projeví výsledky. Záleží totiž na více proměnných. Mezi ně, kromě úrovně samotné optimalizace, patří zejména kvalita i kvantita konkurence.

A ta obor od oboru výrazně liší. Zatímco pro většinu hotelů v Praze představuje první strana ve vyhledávači prakticky nedostižnou metu, tak v případě výuky swahilštiny může být její dosažení záležitostí několika týdnů. Je ale nezbytné provádět optimalizaci webových stránek dlouhodobě, systematicky a koncepčně, protože „Google robot nikdy nespí“.

Optimalizace webových stránek jako jazýček na vahách (ne)úspěchu

 Podcenění SEO nebo bagatelizace jeho přínosu představuje pro každý web zahnání sebe sama do marketingového stínu. Tam, pečlivě ukrytý před snadným dohledáním přežívá, ale rozhodně nevzkvétá. Optimalizace webových stránek je v současnosti naprosto klíčovým a nenahraditelným reklamním nástrojem, protože kdo není v „éře Googlu“ jednoduše dohledatelný, ten není vidět. A kdo není vidět, ten nemůže pomýšlet na úspěch.

Optimalizujte vaši webovou stránku. Získáte tím vyšší a cílenější návštěvnost. Uvidíte, že budete vidět.

SDÍLEJ:
Napsat komentář
Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

×
TOP