SPECIALISTA NA ON-LINE MARKETING

Co je crowdfunding a jak funguje?

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Říká se, že historie se často opakuje. A do jisté míry to platí i v případě crowdfundingu, který se poprvé v jisté podobě objevil už v 19. století, kdy byla po vyhoření Národního divadla v Praze vyhlášena sbírka, ve které český lid vybral dostatečný obulus na to, aby se z něj zafinancovala oprava. Jak tento institut funguje a co si pod ním lze v současných podmínkách představit?

Crowdfunding představuje způsob skupinového financování, který spočívá na principu, kdy velký počet jednotlivců přispívá malými částkami ke splnění společného cíle. Tím je dosáhnutí nějaké konkrétní částky, potřebné  k realizaci daného projektu. A může jít prakticky o cokoliv, co zaujme dostatečný počet lidí – rozjezd firmy, natočení filmu, vybudování památeční stavby, produkování hudebního alba, vývoj hry nebo mobilní aplikace…

Něco za něco

V podstatě se jedná o online formu sbírky peněz na projekty, jejichž tvůrci mají výborný nápad, ale nedostatečný budget k tomu, aby ho z oblasti teorie přetavili do praxe. Přispěvatelé však nefigurují čistě jako mecenáši, ale spíše coby sponzoři. Pokud se podaří vybrat cílová suma, získají za vložené prostředky nějaké benefity, například podíl na projektu, upomínkové předměty nebo předem vybranou odměnu. Jestli se požadovanou částku nepovede prostřednictvím crowdfundingu dát dohromady, příspěvky se většinou v plné výši vrátí zpět jejich donátorům. Například na platformě IndieGogo si můžete vybrat třeba jen návratnost části cílové částky, zatímco ostatní poskytovatelé skupinového financování tuto variantu neumožňují.

A proč je tento typ financování tak rozšířený a čím dál tím populárnější? Důvod je prostý. Rozjezdu menších firem brání nedostatek peněz. Z průzkumu Deloitte a MPO vyplývá, že až polovinu všech domácích startupů jejich zakladatelé dotují z vlastních úspor a další čtvrtinu shání různými prostředky mezi rodinnými příslušníky a kamarády, protože jim banka neposkytne podnikatelský úvěr. Na něj údajně dosáhne jen sedm začínajících byznysmenů ze sta.

Win win

Z crowfundingu profituje každý- nejen podnikatelé, donátoři, ale i servery, prostřednictvím kterých online sbírka probíhá. Z každého úspěšného projektu si totiž berou provizi. Například český Hithit si z dokončených sbírek do 200 tisíc nárokuje 9 %. Spokojené se stávají  všechny zúčastněné strany a nikdo není bit. Pokud se myšlenka neuchytí, nikdo nepřijde o své peníze a všichni zůstanou na nule.

Chcete zrealizovat zajímavou myšlenku, která by mohla zaujmout širokou veřejnost? Vyzkoušejte sdílené financování a podle geografické působnosti či možného přesahu si zvolte jednu z tuzemských nebo zahraničních crowdfundingových platforem.

Sdílené financování doma a ve světě

Nejznámější zahraniční crowdfundingové platformy:

  • Kickstarter,
  • Indiegogo,
  • Patreon.

 

… a jejich tuzemské alternativy:

  • Penězdroj,
  • Fundlift,
  • HitHit.

 

Jak taková kampaň vypadá?

Nejlepší je vždy názorný příklad z praxe, tak pojďme na něj. V současné době tým kolem režiséra Víta Klusáka zkouší prostřednictvím crowdfundingové HitHit kampaně vybrat částku, která by umožnila zafinancovat dokumentární film o zneužívání dětí na internetu. Jejich snaha takřka okamžitě vzbudila veliký ohlas a požadovanou sumu se podařilo získat během několika dní.

20 KROKŮ K LEPŠÍMU SEO ZDARMA

Neplaťe za to, co si můžete udělat sami! Stáhněte si e-book, jak svépomocí zoptimalizovat svůj web.

20 kroků k lepšímu SEO

JAK SE ZVIDITELNIT NA INTERNETU?

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přečtěte si také

Tipy na rozšíření reklamních textů

Mezi rozšíření reklamních inzerátů patří odkazy na podstránky webu. Ty zlepšují kvalitu reklamy, přinášejí vyšší poměr prokliků k počtu zobrazení (CTR) a přispívají k nižší ceně za proklik. Existence odkazů na podstránky zvýší CTR o 20% podle Google. Jak tedy na to?

Číst více...

Profily zaměstnanců > Pavel Brabec

Pavel Brabec

Profil:
Po letech stereotypní práce jsem dostal šanci dělat něco nového. On-line marketing jsem se naučil jako samouk. PPC se mění každým dnem a co fungovalo včera, nemusí fungovat dnes. V PTL se starám kromě PPC reklamy o analýzu klíčových slov. 

Dovednosti:
Nastavení a správa kampaní Google Ads a Sklik, analýza klíčových slov.

Zkušenosti:
5 let v marketingové firmě a sociálním podniku.

Profily zaměstnanců > Eva Liberdová

Mgr. Eva Liberdová

Profil:
S marketingem a SEO jsem začala v neziskovce, kde jsem měla na starosti obsah webu a jeho správu. Od roku 2014 se věnuji on-line reklamě, placeným kampaním na Google Ads a Sklik Seznam. Mám složené certifikace Google Ads.

Dovednosti:
Analytika klíčových slov. Analytika konkurence. Marketingové analýzy.
Nastavení, správa, datová analytika kampaní Google Ads a Sklik.

Zkušenosti:
S co nejmenší vynaloženou částkou získat co nejvíce relevantních návštěvníků a potenciálních zákazníků webu a e-shopů. Samotná optimalizace vyžaduje čas, který se vyplatí.

Profily zaměstnanců > Vít Skála

PhDr. Ing. Vít Skála, Ph.D.

Profil:
Patřím mezi první uživatele internetu v ČR. :) Aktivně jej využívám již od roku 1992 a hned od začátku mě tato síť fascinovala. Od roku 1998 se v různých etapách internetem více či méně živím. V roce 2016 jsem založil sociální podnik specializující se na internet marketing. 

Dovednosti:
V rámci PTL se věnuji obchodní činnosti, marketingovým strategiím a snažím se, aby jak naši zaměstnanci, tak zákazníci byli neustále maximálně spokojeni.

Zkušenosti:
V roce 1998 jsem založil první lesnický portál v ČR. Mám za sebou řadu úspěšných i méně úspěšných internetových projektů. ;)

V letech 2002–2003 předseda Centra pro elektronický obchod, odborné sekce České společnosti pro systémovou integraci. Od roku 2016 mimo jiné místopředseda Českého svazu vědeckotechnických společností.

Profily zaměstnanců > Vojtěch Hulinský

Mgr. Vojtěch Hulinský

Profil:
Psaní mě bavilo už odmala, ale nevěřil jsem, že bych se tím mohl živit – a zvolil pragmatičtější vzdělání a zaměstnání. Po několika letech nekreativní a stereotypní práce se mi úplnou náhodou naskytla šance dělat to, co mě opravdu naplňuje. Okamžitě jsem po tom skočil. A už u toho zůstal.

Dovednosti:
Copywriting – senior, SEO – junior.

Zkušenosti:
Přední český e-shop, několik marketingových agentur a vlastní podnikání.

Profily zaměstnanců > Hana Skálová

Hana Skálová

Profil:
Miluji vizuální komunikaci více než kterýkoli jiný druh komunikace. Grafický design byl vždy velkou součástí mého života a na gymnáziu jsem si díky mému zdravotnímu stavu uvědomila, že potřebuji dělat něco kreativnějšího než se biflovat vzorečky nazpaměť. Nelituji žádného rozhodnutí, protože umělecká škola grafická mi umožnila najít svůj potenciál a dělat co mě baví. Nyní studuji University of Suffolk ve Velké Británii a těším se na další zajímavé výzvy, které mi život přinese.

Dovednosti:
grafický design, webdesign, fotografie, videotvorba

Zkušenosti:
spolupráce s menšími firmami, vlastní tvorba