Těm mladším (a šťastnějším) z nás začnou v červenci prázdniny a v teorii i praxi se budou zdokonalovat zase až v září, ovšem Google tento luxus nepocítí. Ten starý perfekcionista jede nonstop. Proto sedmým měsícem počínaje přichází s novinkou ve svém algoritmu mobilního vyhledávání. Nyní zařadí do hodnotících faktorů rychlost stránky načítání na telefonech. V mobilním vyhledávání tak začne znevýhodňovat weby s pomalým načítáním.
A vzhledem k tomu, že v průměru 5-20 % návštěv jakékoliv stránky je z chytrého telefonu, jde o skutečnost, kterou byste neměli přejít bez povšimnutí.
Samotný kalifornský gigant dodává, že tato změna negativně postihne pouze ty nejpomalejší weby, u nichž je nízká rychlost v mobilním provedení opravdu zásadním nedostatkem na poli uživatelského prožitku. Tato formulace vás asi uklidní, ale absence klíčového sdělení-kde je hranice mezi rychlostí a pomalosti mobilního načítání, vede k preventivní ostražitosti. U Google totiž jeden nikdy neví.
Ačkoliv něco málo ano. A zrovna jde o pozitivum. Má váš web ke kanonické URL i AMP alternativu, jíž je pomalost cizí? Pokud ano, tak máte vyhráno a můžete se v klidu začít stresovat něčím jiným. Google totiž bude v rámci hodnotícího kritéria posuzovat právě rychlost AMP, takže i URL šnečího tempa vás nestáhne ve výsledku mobilního vyhledávání dolů. Slyšíte-li tato 3 písmena poprvé v životě, tak vězte, že jsou zapamatováníhodná. A v mnohých případech i žádoucí k implementaci.
Co je AMP?
Jestli jste někdy brouzdali Googlem prostřednictvím chytrého telefonu nebo tabletu, nepochybně jste zaznamenali ikonku blesku u některých z nabízených stránek. Ta označuje AMP neboli Accelerated Mobile Pages. Jde o poměrně novou a v České republice ne zcela rozšířenou Google technologii, která umožňuje načtení obsahu na mobilních zařízeních během několika setin, nehledě na to, jak rychlé je připojení. Laicky řečeno, AMP jsou zjednodušené verze stránek optimalizované pro rychlé načítání na telefonech.
V čem tkví rychlé načítání?
V optimalizovaném kódu, ukládání dat do mezipaměti Googlu a jeho sítě pro doporučování obsahu. Rychlejší protokol HTTP/2 tak umožnuje prakticky ihned načíst veškeré statické soubory, jako jsou obrázky, JavaScriptové soubory nebo HTML dokumenty.
Jak vytvořit AMP stránky?
Prvním krokem v procesu tvorby AMP verze vašeho webu je seznámení se všemi specifikacemi a podrobným návodem na implementaci. Postupujte podle těchto manuálů a před spuštěním stránky ji nezapomeňte zkontrolovat, zdali jste dodrželi všechny podmínky a specifikace pro úspěšnou implementaci formátu AMP. Po spuštění ještě proveďte AMP test Googlu a pak se jen na mobilu průběžně kochejte výsledky vaší snahy ?
V mobilech je síla
Google chce poskytnout co nejlepší uživatelský komfort všem uživatelům. Proto v mobilním vyhledávání začne již od července zvýhodňovat weby s rychlým načítáním obsahu na chytrých telefonech a tabletech. Nepodceňte to a optimalizujte své stránky tak, abyste se nepropadli v mobilním SERPU. Mějte na paměti, že až 20 % vašich návštěvníků může přijít právě odtud.
Chcete se dozvědět více informací a nejnovější aktuality z oblasti optimalizace pro vyhledávače? Vše podstatné najdete v našem souhrnném článku SEO průvodce aneb optimalizace webových stránek – co, kdy a jak?