Máte založený firemní profil na LinkedIn? A používáte tuto sociální síť jako nástroj propagace vašeho byznysu? Nechci znít jako Hujer, ale pokud ne, tak už je opravdu nejvyšší čas. Proč byste s tím neměli otálet, a jak využít maximální prezentační potenciál této profesní platformy?
LinkedIn je takový sociální otloukánek. Z Facebooku a Twitteru čerpáme zprávy ze světa i našeho společensko-virtuálního okruhu. Instagram slouží coby užitečný zdroj motivace, inspirace a té zdravé české závisti. Ale co ten čtvrtý vzadu? Tam se zrovna dvakrát nepobavíme. Nezjistíme, co nového u kamarádů ze základky a ani vyrýsované fotografie spoře oděných lidí zde nenajdeme. LinkedIn je zkrátka až moc formální. Má na něj vůbec cenu chodit, když zrovna nehledáte práci nebo nové zaměstnance?
Ano, má. Jde totiž o ideální místo, kde můžete ukázat celému světu, že jste opravdová kapacita ve svém oboru. A když říkám celému světu, tak nepřeháním. LinkedIn je nejpoužívanější pracovní síť na světě, na které se zaregistrovalo už přes 590 milionů uživatelů a každou vteřinu se přidají 2 další. V České republice je zatím přes 1,2 milionu aktivních účtů, s nimiž lze snadno navázat kontakt a oslovit prostřednictvím publikování odborných článků z jejich profese.
Mezi lidmi často panuje mylná, a z pohledu on-line marketingu i velmi nešťastná představa, že LinkedIn každý den „sjíždí“ pouze headhunteři. Není tomu tak. Samozřejmě, tento nástroj přímo vybízí k tomu, aby na něm byli pracovníci HR pečení vaření, ale minimálně pár minutek denně tam stráví skoro každý vysoce postavený manažer a většina velkých ryb. Ti totiž nehledají zajímavé články na Fejsu, nýbrž právě zde.
Atraktivně vypadající, pravidelně aktualizovaný a zajímavý obsah generující profil může mít blahodárný efekt na B2B byznys. Proto není divu, že 78 % firem zařazuje LinkedIn do svých B2B strategií.
Jak si vytvořit kvalitní firemní profil?
- Udělejte si designové logo, které poslouží coby profilovka.
- Použijte pár atraktivních obrázku jako background foto. Může jít o společný portrét zaměstnanců, zátiší z vašeho pracoviště nebo umělecký snímek, který vystihne duch vaší firmy.
- Popište stručně, jasně a srozumitelně, co umíte, čeho jste už dosáhli a čím pomůžete potenciálním zákazníkům.
- Poproste stávající či bývalé klienty, ať vám napíší referenci a přidejte si ji na profil. Tento feedback je stěžejní pro vaši důvěryhodnost, aby bylo na první pohled vidět, že nemluvíte jen do větru.
- Rozmyslete si dopředu, jaké je vaše publikum a koho vlastně chcete oslovit. Cílíte pouze na český rybníček? Pište v mateřštině. Pokud hodláte expandovat na zahraniční trh, používejte univerzální jazyk, tedy angličtinu.
- Přidejte se k relevantním skupinám, zapojujte se do diskuzí a ukažte jejich členům, že víte, o čem mluvíte. I takto se buduje brand.
- Myslíte, že LinkedIn využijete nejen k propagaci, ale výhledově i pro nábor nových zaměstnanců? Vytvořte si záložku Kariéra, kam budete moci vkládat inzeráty a nabídky pracovních pozic.
- Pamatujte na SEO a popište sami sebe nebo váš byznys v sekci Speciální informace za využití klíčových slov. Nechte se tak snadněji najít lidmi, kteří by o vás mohli mít zájem.
Tak tohle by bylo, ale co teď? Odpověď je snadná – naplnit kvalitní profil kvalitním obsahem, provedení však bude podstatně těžší…
Chce to účinnou taktiku
Zpracujte si obsahovou strategii. Jistě, můžete využít již vytvořené avatary či persony, které máte připravené pro tvorbu příspěvků na Facebook, Instagram nebo k vymýšlení témat článků na blog, ale LinkedIn sdružuje tolik vysoce postavených (a na této síti aktivních) byznysmenů z nejrůznějších sfér, že byste mohli zohlednit tuto skutečnost a upravit svůj propagační plán. Ten by měl zodpovědět následující otázky:
- Koho chcete oslovit?
- Co vaši cílovku zajímá? Jaké má problémy, s čím se potýká a kterak byste ji mohli pomoct?
- Jaká klíčová slova často vyhledávají?
Nepodceňujte ani zdánlivé maličkosti, jako je čas uveřejnění příspěvků. I na takové detaily algoritmus LinkedInu hledí a jejich bagatelizace může způsobit, že se váš obsah nedostane ke všem sledujícím. V které dny byste měli publikovat?
- Úterý,
- středa,
- čtvrtek.
… a jaká denní doba je ideální pro vložení zajímavého článku, videa nebo jiné aktuality?
- Brzy ráno, mezi šestou až osmou,
- kolem poledne,
- po šesté večer.
Zapojte své zaměstnance
Člověk by měl tak trošku žít svojí prací. Alespoň v tom pozitivním slova smyslu. Pracují pro vás podřízení rádi? Líbí se jím firemní kultura a nechodí do šichty jen z donucení? Využijte toho a zapojte je, ať se stanou nejen důležitou součástí celého byznysu, ale i propagace. Účetní je lehce přes 50, ajťák právě oslavil Kristova léta a obchodní zástupce teprve před rokem dodělal maturitu, takže každý z nich představuje jinou generaci s odlišným sociálním okruhem známých. Proto stačí občas nasdílet firemní příspěvky, aby se dostaly k širokému spektru lidí. A o to vám přece jde, že?
Využijte potenciál LinkedInu
LinkedIn je možná „jenom“ profesní síť, která se na první pohled nemusí zdát tak atraktivní jako Facebook nebo Instagram, ale i v ní dříme ohromný propagační potenciál. Uvědomte si to dříve než vaše konkurence. Využijte jedinečné příležitosti a navazujte nové kontakty. Ukažte až 1,2 milionu Čechů, že jste profíci každým coulem.