V minulém článku jsme si vysvětlili 5 základních pravidel online copywritingu, takže už víte, jak by měl vypadat čtenářsky atraktivní text. Obecně. Dnes se na něj zaměříme konkrétně a projdeme si celý proces tvorby kvalitního obsahu. Tajemství úspěšného online copywritingu je totiž lehčí, než si myslíte. Nechte se zasvětit.
Úspěšný online copywriting v sedmi bodech
- Berte v potaz, pro koho píšete
Ač se to může zdát paradoxní, tak nejpodstatnější část online copywritingu přichází dlouho předtím, než začnete ťukat do klávesnice. Chcete, aby měl váš text úspěch? Zohledněte jeho cílovou skupinu.
Píšete pro laickou veřejnost nebo bude článek spíše určený fundovaným znalcům daného oboru? Přejete si zaujmout mladší nebo starší obecenstvo? Existují nějaká specifika u vašich nejpravděpodobnějších zákazníků? Co je potěší, naštve a s jakými problémy se potýkají?
Zodpovězte si podobné otázky dříve, než se pustíte do práce. Rozmyslete si, kdo je váš adresát a přizpůsobte tomu jazyk, styl psaní i celkové vyznění textu. Ať je přínosný a srozumitelný pro ty, jímž je primárně určen.
- Ujasněte si, co je váš záměr
Online copywriting má mnoho cílových destinací a ke každé vede trochu jiná cesta. K přesvědčení návštěvníka ke koupi bude potřeba delšího textu, než v případě získání e-mailové adresy pro odběr newsletteru. Někde stačí jen kreativní slovní spojení, jinde je nezbytné na čtenáře zapůsobit prostřednictvím faktů. I výzvy k akci se pokaždé liší. Ujasněte si proto, co je vaším záměrem a koncipujte text tak, aby k tomuto cíli (a potažmo i konkrétní výzvě) celou dobu směřoval.
- Vytvořte si osnovu
Brainstorming je fajn technika. V online copywritingu hojně využívaná. Metodu volného psaní využívá drtivá většina „copíků“, ale pouze v rámci přípravy. Hledají tak inspiraci a získávají tím portfolio nápadů, z něhož odvodí strukturu textu. A té se už drží.
Zpracujte si bodovou osnovu, než začnete psát. Snížíte tím riziko, že „sejdete z cesty“ a odbočíte někam, kam jste nechtěli. A to je při absenci pevně stanovené linie velmi častý jev, což mohu potvrdit i z vlastní zkušenosti.
- Držte se nosné myšlenky
Nic nezmate mysl nebohého návštěvníka tak, jako chaotický a nepřehledný text. Pokud nastolíte nějaké téma, neuhýbejte od něj. Rozvíjejte jej, hrajte si s ním, ale držte se ho. Smažte vše, co by mohlo odpoutat čtenářovu pozornost. Jinak hrozí, že si na konci článku už nevzpomene, o čem ze začátku pojednával.
- Vyvarujte se dlouhých souvětí
Já vím. Všichni toho máme hodně na srdci a chceme se o to podělit. Většinou prostřednictvím složitých větných konstrukcí, vždyť odbít to jednou větou by byl hřích, že? Omyl. Přehnaná slovní exhibice je jednou z nejčastějších chyb online copywritingu.
Lidé často nabízejí služby, které sice jsou „tak dobré, že to ani nejde popsat slovy,“ jenže oni se o to přesto snaží. Do největších detailů, samozřejmě.
Komplikované věty bývají těžko pochopitelné a mnohdy splývají do jednoho nepřehledného spletence. Pamatujete na povinnou četbu, jak jste trpěli při nekonečných větách Aloise Jiráska?
Já ano. A vaši čtenáři pravděpodobné také. Buďte proto struční, pište jednoduše a vždy k věci. S klidným srdcem smažte vše, co v textu být nemusí. Slovní vatu ani příběhy za oponou kromě vás nikdo neocení.
- Pomozte čtenáři udržet si pozornost
Při delší četbě se klíží zrak. Obzvláště, pokud je text jednotvárný. Chcete udržet pozornost čtenářů? Používejte mezititulky, zvýraznění textu, odrážky, číslování nebo infografiku.
Nedělejte odstavce o delším rozsahu než 6 řádků. Krátké pasáže mají dvě velké výhody. První tkví ve skutečnosti, že se v nich nikdy neztratíte. Druhá spočívá v pozitivním psychologickém efektu. Lidské oko i mozek vnímají několik řádků jako snesitelnou délku nějakého sdělení. Těch pár vět přece stihneme přečíst během vteřiny, takže proč tomu nedat šanci? Online copywriting zkrátka zohledňuje i naše podvědomí.
- Ráno moudřejší večera
Jsou rčení, která platí nejen v životě, ale i online copywritingu. Tato stará pravda je jedním z nich. Ihned po napsání textu si nevšimnete skoro žádných překlepů a chyb i kdybyste si to po sobě četli desetkrát. Nechte svoje literární dítko odležet a pokud je to alespoň trochu možné, tak se na něj podívejte až druhý den. V opačném případě doporučuji si článek přečíst nahlas. Oči máte unavené, uši nikoli.
Chopte se pera a pojďte na to
Teď už je míček na vaší straně hřiště. Pište často, s chutí a zdokonalujte se v umění online copywritingu. Nebudu vám nic slibovat, ale jedno vím jistě-pokud budete dodržovat tyto zásady, půjdete správným směrem. Tak šťastnou cestu.