„Zlaté české ručičky“. Znáte to také? Kdo by ne… Dnes už to však není zcela pravidlem. Ten, kdo se rozhodne pracovat a vydělávat rukama, musí jít se svou kůží na trh. Pozor! Nejste součástí děje pohádky nebo historického příběhu.
Je to opravdu tak, jak píšu. Akorát si pod slovním spojením – svou kůží na trh – představte jedno slovo a tím je reklama.
Přesně tak, už jste se s ní setkali, že? Máte ji stále na očích, aniž si to třeba uvědomujete. Dívá se na nás z televize, novin, časopisů, rádií, ale také z billboardů u silnic nebo dálnic. Stává se pro nás i nedílnou součástí sociálních sítí (např. Facebook, Twiter, Instagram). Je dobré využít síly reklamy nejen při zviditelnění svých ručiček a kůže, hlavně ale sebe samotných.
Pohyb našich rukou ovládá mozek, který řídí celé lidské tělo. Ke splnění obchodních cílů firem, společností i malých podnikatelů prostřednictvím internetu je důležitý internetový marketing. Proto ho můžeme srovnat právě s lidským mozkem. Více o internetovém obchodním mozku si můžete přečíst ve článku Kolotoč internetového marketingu.
Teď bych se věnovala tomu, jak nejlépe všeho, co je součástí internetové reklamy, využít. Četli jste již o mé kamarádce, která si otevřela kadeřnictví? Ještě ne? Přečtěte si článek – Moderní doba si žádá PPC. Renča, tak se má kamarádka jmenuje, má velkou kuráž. Dát se v dnešní době na podnikání, otevřít si kadeřnický salón, klobouk dolů. Její zapálenost a nadšení mě zpočátku překvapily. Když jsem však viděla v jejích očích tu odhodlanost, nezbylo mi nic jiného, než její rozhodnutí s radostí podpořit.
Díky tomu si Renča článek přečetla a začala se o reklamu svého salónu více zajímat. Požádala mě, abychom si o tom spolu popovídaly a snažily se najít odpovědi na několik otázek.
Co čekat od internetové reklamy?
V první řadě jsem se Renči zeptala, co od tohoto druhu reklamy očekává. Odpověděla mi, že by chtěla lidem více specifikovat službu, kterou nabízí. Nabídnout jim práci profíka v oboru a v neposlední řadě získat nové, spokojené a stálé zákazníky. Opravdu není skromná :-D. Sama na ní oceňuji, že ví, čeho chce dosáhnout.
Může být správně nastavená kampaň začátkem úspěchu?
Povídám jí: „Jo, holka, to budeš muset skvěle připravit kampaň“. Vytřeštila na mě nechápavě oči. Povídat nic nemusela. Raději hned jsem začala reagovat: „Základem naplnění tvých obchodních cílů je kampaň.“ Jednou z jejích součástí je internetová reklama. Je-li kvalitně zpracována, pomáhá ke snadnějšímu dosažení cílů. Vše ale může totálně pohořet v momentě, pokud tomu tak není.
Před samotným zpracováním kampaně je potřeba učinit analýzu. Ta pomůže získat potřebné informace o zákaznících, trhu, konkurenci apod. Nesmí se zapomenout určit cíle kampaně (což už Renča udělala), stanovit finanční rozpočet, definovat cílovou skupinu (charakteristika, co a jak chceme říci), a kritéria pro měření výsledků.
K tomu všemu pomáhá SEO. Její výraz v obličeji hovořil za vše a pro mě se stal nezapomenutelným. Překlad by zněl asi nějak takhle: „Ty ses zbláznila? Vždyť ani nevím co to je…“. Jste v koncích i vy? Nemusíte se vůbec ničeho bát. Přečtěte si článek – Nebojte se SEO a stanete se znalci této zkratky.
Lze toho všeho dosáhnout?
Reklamu nám tvoří obsah. Ten musí být kvalitní a jedinečný, aby dokázal zaujmout čtenáře. Pozor ale na obsahu textu. Článek na internetu by měl být jiný než třeba na sociálních sítích. Dalším bodem je nastavení správných klíčových slov. Jedná-li se o reklamu kadeřnictví, mezi klíčová slova Renča správně zařadila: služby, kadeřnictví. Žádný strach, člověk si s tím poradí využitím analytických nástrojů. Klíčová slova se pak stanou základním kamenem pro ten správný obsah textu.
Může být měřen úspěch internetové reklamy?
Všechno chce svůj čas a také zpětnou vazbu. Výhoda dobře nastavených reklamních kampaní je v tom, že mají kontrolovatelné výsledky. Pokud je vše v pořádku, jsou všichni spokojeni. Může se ale stát, že reklama nemá takové účinky, které moje kamarádka od ní očekávala, např. nepřichází tolik zákazníků pro využití jejích služeb. Proto bude vhodné nastavit jiná – pro potenciálního klienta – zajímavější klíčová slova (např. dámské a pánské kadeřnictví), upravit a změnit obsah textů, článků, reklam. Nebo se zaměřit na oslovení jednotlivců prostřednictvím některých sociálních sítí. Ty mají poměrně velkou sílu mezi lidmi. Důležité je zůstat s nimi i zde v neustálém kontaktu. Oni budou chtít znát novinky, trendy účesy, možnosti barvení. Projeví třeba i zájem o informace nově zvládnutých certifikačních kurzech souvisejících s péčí o vlasy. Přijdou si vše vyzkoušet, případně doporučí dál mezi své známé.
Závěrem…
Že to nakonec nevypadá tak hrůzostrašně, jak se zdálo? I sama Renča to uznala. Měla velký strach jít do něčeho nového, zkusit to. Usoudila však, že to pro ni bude velkým přínosem. Nakonec byla ráda, že se dozvěděla více informací. Půjde do toho… A co vy? Nenechte ji v tom samotnou…